
 La Lettre Electronique de TRRAACE 

TRRAACE Electronic Newsletter 

 N° 164 – 31/10/2012 

TRRAACE :  
TOUTES LES RESSOURCES POUR LES RADIOS AFRICAINES ASSOCIATIVES COMMUNAUTAIRES ET 

EDUCATIVES 

TRACKING RESOURCES FOR RADIOS IN AFRICA AT THE BENEFIT OF THE ASSOCIATIVE 

COMMUNITY AND EDUCATIVE RADIO STATIONS 

TODOS OS RECURSOS PARA AS RADIOS ASSOCIATIVAS EN AFRICA ASSIM CEMO COMUNITARIAS 

E EDUCATIVAS 

HTTP://WWW.MEDIAFRICA.NET 

Table des matières / Table of content 

News - Mediafrica.Net - Nouvelles .................................................................................... 3 
 
Afrique de l'Ouest: Formation en journalisme culturel-"Théâtre" - Suivez les Récréâtrales 3 

 

Nouvelles/News/Noticias ................................................................................................ 4 
 

Ethiopia/USA: Ethiopia Harasses Voice of America and Its Sources ............................... 5 
South Sudan: ARTICLE 19 analyses South Sudan's draft Broadcasting .......................... 5 
Burundi: 4 Days to Start of Appeal for Reporter Who Spoke to Rebels .......................... 6 
Resource: CTA Rural Radio Packs ............................................................................. 6 
Somalia: Radio station shut down in semi-autonomous region of Somalia ..................... 6 
Ghana: MFWA's Report On Monitoring Electoral Campaign Language ............................ 7 
Gambia: Vox Pop On Taranga FM's Closure ............................................................... 7 
Africa: Radio Propaganda, Hate Broadcasting and Africa ............................................. 8 
Nigeria: NBC Threatens to Suspend Licences of Two Broadcasting Stations ................... 8 
Kenya: Radio Africa Hosts Media and Advertising Conference ....................................... 8 
Burundi: Imprisoned Journalist Still Hopeful After Appeal Postponed, but Colleagues Are 

Stuned .................................................................................................................. 8 
Comoros: Comoran privately-owned radio station to reopen after 10-year closure ......... 9 
Liberia: Rural Journalists Seek Training .................................................................... 10 
Ghana: MTN Ghana Connects Subscribers to Deutsche Welle Radio ............................. 10 
Zimbabwe: Chiefs of commercial radio stations in Zimbabwe defend license ................. 11 
Zambia: Metro Fm to Showcase Midland's Finest Sound ............................................. 11 
Kenya/Africa: BBC Swahili seeks broadcast journalist ................................................ 12 
Uganda: New Trainees for Facing Justice Radio ......................................................... 12 
South Africa: Mix 93.8FM keeps bringing in listeners ................................................. 13 
Somalia: Somali security forces reportedly detain journalists in Mogadishu .................. 13 
Mozambique: Community Radio Reopens in Manica ................................................... 14 
Ghana: Mfwa's Report On Monitoring Campaign Language On Radio ............................ 14 
Sudan: New radio station to start trial broadcasts next week ...................................... 15 
Somalia: Somaliland state Radio Hargeysa launches new transmitters ......................... 15 
Liberia: Radio Veritas Closed Indefinitely .................................................................. 15 
Egypt: Ismail Shishtawi Appointed As Head of Radio and Television Union .................... 16 
Burundi: Free Radio Airtime Increasing Red Cross Visibility ........................................ 16 
Somalia: Gunmen shoot, injure reporter .................................................................. 16 
DRCongo: Congolese rebel leader asked to protect journalists .................................... 17 
Liberia: Liberian Catholic station Radio Veritas closes ................................................ 17 
Somalia: Al-Shabab's Radio Andalus still on the air in southwest Somalia ..................... 18 
South Africa: SAfrica "going ahead" with plan for state-owned internet radio station ..... 18 
Gambia: More People Raise Concern On Taranga FM Closure ...................................... 18 



TRRAACE – E-BULLETIN 164   

© Mediafrica.Net 2012  31/10//2012 

2 

Liberia: Liberian radio station shut down .................................................................. 19 
Somalia - Radio Shabelle journalist badly injured in targeted shooting ......................... 20 
South Sudan: Praise for South Sudan Radio Show ..................................................... 20 
DRCongo: Eastern DRCongo authorities shuts down radio station ................................ 21 
 

Nouvelles en français 

Burundi: J-4 avant le procès en appel de Hassan Ruvakuki ......................................... 21 
Madagascar: Journalistes de Free FM - Liberté retrouvée............................................ 21 
Tunisie: Action de protestation devant l'établissement de la radio ............................... 22 
Cote d'Ivoire: Radio de proximité - Les animateurs remis à niveau .............................. 22 
Ressource: Dossiers techniques de radio rurale du CTA .............................................. 23 
Burundi - Report du procès : Hassan Ruvakuki "plutôt confiant", ses confrères déçus .... 23 
Sénégal: Solidarité avec Radio AFIA FM (Dakar) ....................................................... 23 
RDC: insécurité et les menaces contre les journalistes en territoires rebelle du « M23 » . 24 
Somalie: Un journaliste de radio somalien est grièvement blessé après une tentative 
d'assassinat .......................................................................................................... 24 
RDC: Kasaï-Oriental : les publicités sur les antennes strictement contrôlées ................. 24 
La radio face à la révolution numérique .................................................................... 25 
Madagascar: Omert - Radio Taratra fermée, free fm doit repasser le test technique ...... 26 
Burkina Faso: Rentrée radiophonique de Optima Fm .................................................. 26 
Tunisie: Démission du directeur et du chef de service de la programmation de radio Sfax
 .......................................................................................................................... 27 
Tunisie: Médias - Un technicien à la tête de radio-Sfax .............................................. 27 
RDC: En toute liberté" le livre de Freddy Mulongo sur United Radio, MBC, Radio Cité et 
Kanal K ................................................................................................................ 27 
RDC: Une radio communautaire fermée pour avoir relayé les nouvelles d’un mouvement 

armé à Beni .......................................................................................................... 28 
RDC: Nord-Kivu : Le M23 présente des excuses après des menaces proférées contre des 
journalistes .......................................................................................................... 28 
 

 

  



TRRAACE – E-BULLETIN 164   

© Mediafrica.Net 2012  31/10//2012 

3 

NEWS - MEDIAFRICA.NET - NOUVELLES  

AFRIQUE DE L'OUEST: FORMATION EN JOURNALISME CULTUREL - "THEATRE" - 

SUIVEZ LES RECREATRALES  

http://www.culturafrique.net/ 

AFRICALIA Belgium & MEDIAFRICA.NET conduisent depuis début octobre une formation en 
"journalisme culturel / Thêâtre", sous le nom CULTUR1.3.  

Il s'agit de la troisième promotion de ce projet d'Africalia pour le renforcement de journalistes 
culturels d'Afrique de l'Ouest dans la spécialité théâtrale, après Bamako en 2008 et Ouagadougou 
en 2010. 

La promotion CULTUR1.3 comporte 8 semaines de cours en ligne sur le théâtre et sur les 
fondamentaux du journalisme, et un atelier résidentiel de 5 jours dans le cadre de la Plateforme 

Festival des Récréâtrales à Ouagadougou.  

Au menu de cette formation CULTUR1.3, un « repas » pédagogique complet avec les trois parties: 
un apéritif sous la forme d’un cours de cinq semaines par Internet sur différents aspects du théâtre 
(les acteurs du projet théâtral, genres et pratiques théâtraux, l’écriture et la structures théâtrales, 
l’acteur et le personnage, la mise en scène) en octobre 2012; un plat de résistance à travers la 
tenue d’un atelier résidentiel du 2 au 6 novembre à Ouagadougou au cours duquel des 

articles et émissions seront produits et diffusés sur le festival de théâtre; puis, un dessert, 
constitué de trois autres semaines de cours en ligne sur différents thèmes (la critique du spectacle 
de théâtre, le management des festivals de théâtre, les arts apparentés au théâtre). 

12 journalistes culturels de l'Afrique de l'Ouest (3 journalistes du Bénin; 4 journalistes du Burkina 
Faso; 1 journaliste du Mali et 4 du Sénégal) participent à cet atelier. Ils seront encadrés par deux 
journalistes formateurs: Fernand Nouwligbèto du Bénin et Mehdi Ba du Sénégal; Ildevert Méda, 
homme de théâtre burkinabé accompagnera aussi l'atelier comme personne ressource et expert du 

monde théâtral.  

Suivez cette équipe CULTUR1.3 et suivez les Récréâtrales sur le blog Cultur'Afrique.  
Toute radio et média qui souhaiterait des compte-rendus et des articles ou des clips audio sur cet 

évènement culturel exceptionnel de création théâtrale en Afrique que sont les Récréâtrales, 
peuvent prendre contact avec la coordination de la formation en écrivant à cultur13@gmail.com 
Source: Mediafrica.Net, 30 octobre 2012 

 
  

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6169
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6169
http://www.culturafrique.net/


TRRAACE – E-BULLETIN 164   

© Mediafrica.Net 2012  31/10//2012 

4 

NOUVELLES/NEWS/NOTICIAS 
(Posted from 07/0102012 to 31/10/2012) 

 

Africa: Radio Propaganda, Hate Broadcasting and Africa ............................................. 8 
Burkina Faso: Rentrée radiophonique de Optima Fm .................................................. 26 
Burundi - Report du procès : Hassan Ruvakuki "plutôt confiant", ses confrères déçus .... 23 
Burundi: 4 Days to Start of Appeal for Reporter Who Spoke to Rebels .......................... 6 
Burundi: Free Radio Airtime Increasing Red Cross Visibility ........................................ 16 
Burundi: Imprisoned Journalist Still Hopeful After Appeal Postponed, but Colleagues Are 
Stuned .................................................................................................................. 8 
Burundi: J-4 avant le procès en appel de Hassan Ruvakuki ......................................... 21 
Comoros: Comoran privately-owned radio station to reopen after 10-year closure ......... 9 
Cote d'Ivoire: Radio de proximité - Les animateurs remis à niveau .............................. 22 
DRCongo: Congolese rebel leader asked to protect journalists .................................... 17 
DRCongo: Eastern DRCongo authorities shuts down radio station ................................ 21 
Egypt: Ismail Shishtawi Appointed As Head of Radio and Television Union .................... 16 
Ethiopia/USA: Ethiopia Harasses Voice of America and Its Sources ............................... 5 
Gambia: More People Raise Concern On Taranga FM Closure ...................................... 18 
Gambia: Vox Pop On Taranga FM's Closure ............................................................... 7 
Ghana: Mfwa's Report On Monitoring Campaign Language On Radio ............................ 14 
Ghana: MFWA's Report On Monitoring Electoral Campaign Language ............................ 7 
Ghana: MTN Ghana Connects Subscribers to Deutsche Welle Radio ............................. 10 
Kenya/Africa: BBC Swahili seeks broadcast journalist ................................................ 12 
Kenya: Radio Africa Hosts Media and Advertising Conference ....................................... 8 
La radio face à la révolution numérique .................................................................... 25 
Liberia: Liberian Catholic station Radio Veritas closes ................................................ 17 
Liberia: Liberian radio station shut down .................................................................. 19 
Liberia: Radio Veritas Closed Indefinitely .................................................................. 15 
Liberia: Rural Journalists Seek Training .................................................................... 10 
Madagascar: Journalistes de Free FM - Liberté retrouvée............................................ 21 
Madagascar: Omert - Radio Taratra fermée, free fm doit repasser le test technique ...... 26 
Mozambique: Community Radio Reopens in Manica ................................................... 14 
Nigeria: NBC Threatens to Suspend Licences of Two Broadcasting Stations ................... 8 
RDC: En toute liberté" le livre de Freddy Mulongo sur United Radio, MBC, Radio Cité et 
Kanal K ................................................................................................................ 27 
RDC: insécurité et les menaces contre les journalistes en territoires rebelle du « M23 » . 24 
RDC: Kasaï-Oriental : les publicités sur les antennes strictement contrôlées ................. 24 
RDC: Nord-Kivu : Le M23 présente des excuses après des menaces proférées contre des 

journalistes .......................................................................................................... 28 
RDC: Une radio communautaire fermée pour avoir relayé les nouvelles d’un mouvement 
armé à Beni .......................................................................................................... 28 
Resource: CTA Rural Radio Packs ............................................................................. 6 
Ressource: Dossiers techniques de radio rurale du CTA .............................................. 23 
Sénégal: Solidarité avec Radio AFIA FM (Dakar) ....................................................... 23 
Somalia - Radio Shabelle journalist badly injured in targeted shooting ......................... 20 
Somalia: Al-Shabab's Radio Andalus still on the air in southwest Somalia ..................... 18 
Somalia: Gunmen shoot, injure reporter .................................................................. 16 
Somalia: Radio station shut down in semi-autonomous region of Somalia ..................... 6 
Somalia: Somali security forces reportedly detain journalists in Mogadishu .................. 13 
Somalia: Somaliland state Radio Hargeysa launches new transmitters ......................... 15 
Somalie: Un journaliste de radio somalien est grièvement blessé après une tentative 
d'assassinat .......................................................................................................... 24 
South Africa: Mix 93.8FM keeps bringing in listeners ................................................. 13 
South Africa: SAfrica "going ahead" with plan for state-owned internet radio station ..... 18 
South Sudan: ARTICLE 19 analyses South Sudan's draft Broadcasting .......................... 5 
South Sudan: Praise for South Sudan Radio Show ..................................................... 20 
Sudan: New radio station to start trial broadcasts next week ...................................... 15 



TRRAACE – E-BULLETIN 164   

© Mediafrica.Net 2012  31/10//2012 

5 

Tunisie: Action de protestation devant l'établissement de la radio ............................... 22 
Tunisie: Démission du directeur et du chef de service de la programmation de radio Sfax
 .......................................................................................................................... 27 
Tunisie: Médias - Un technicien à la tête de radio-Sfax .............................................. 27 
Uganda: New Trainees for Facing Justice Radio ......................................................... 12 
Zambia: Metro Fm to Showcase Midland's Finest Sound ............................................. 11 
Zimbabwe: Chiefs of commercial radio stations in Zimbabwe defend license ................. 11 

 

News (Les nouvelles en français suivent p.21) 

ALERT FROM :   07/10/2012    [EN] 

Ethiopia/USA: Ethiopia Harasses Voice of America and Its Sources  

http://cpj.org/2012/10/ethiopia-briefly-detains-voice-of-america-correspo.php 

Ethiopian authorities should halt their harassment of journalists covering the country's Muslim 
community and their intimidation of citizens who have tried to speak to reporters about sensitive 
religious, ethnic, and political issues, the Committee to Protect Journalists said today. 
Police in the capital, Addis Ababa, briefly detained Marthe Van Der Wolf, a reporter with the U.S. 
government-funded broadcaster Voice of America as she was covering a protest by members of 

Ethiopia's Muslim community at the Anwar Mosque, local journalists said. The protesters were 
demonstrating against alleged government interference in Islamic Council elections scheduled for 
Sunday, according to VOA and local journalists. 
Wolf was taken to a police station and told to erase her recorded interviews, and then released 
without charge, local journalists said. 
This week, security officers have also harassed Ethiopian citizens who were interviewed by VOA's 
Amharic-language service, according to the station. Police arrested two individuals who spoke to 

VOA on Thursday about a land dispute outside the capital, VOA reported. On Monday, police 
harassed individuals who spoke to the station about a dispute over resources between ethnic 
communities, the outlet said. 
"We urge the government's leadership to set a new tone of tolerance and halt the bullying tactics 
of the past," said CPJ East Africa Consultant Tom Rhodes. "Citizens should be allowed to voice their 

opinions to journalists without fearing arrest or intimidation, and reporters should be allowed to 
cover even those events the government dislikes." 

For much of the year, Ethiopian authorities have cracked down on journalists and news outlets 
reporting on the unprecedented protests by members of the Muslim community, according to CPJ 
research. In May, police detained former VOA correspondent Peter Heinlein overnight on 
accusations of "illegal reporting" for covering a similar protest, VOA reported. 
VOA released a statement today that condemned the harassment and obstruction and said the 
incident was "designed to prevent journalists from doing their job." [...] 

With six journalists in jail, Ethiopia is the second leading jailer of journalists in Africa, second only 
to its neighbor, Eritrea, according to CPJ research. 
Full report and source: Centre to Protect Journalists (Washington), 5 Oct. 2012 

 

NEWS FROM :   07/10/2012    [EN] 

South Sudan: ARTICLE 19 analyses South Sudan's draft Broadcasting 

http://www.ifex.org/south_sudan/2012/10/04/broadcasting_corporation_bill/  

ARTICLE 19 has analysed the Draft Broadcasting Corporation Bill, 2012 (No. 53, "Draft Bill"), which 

envisages the creation of a national public service broadcaster, the South Sudan Broadcasting 
Corporation (SSBC). The Draft Bill was introduced to the South Sudan Council of Ministers in March 
2012, as part of a package of three media-related bills (along with the Draft Media Authority Bill 
(No. 52) and the Draft Right to Access Information Bill (No. 54)). These three laws shall eventually 

be submitted for adoption by the National Legislative Assembly.  
On the outset of this analysis, ARTICLE 19 is pleased to note that the Draft Bill is largely based on 
a proposal presented by us to the then Southern Sudan Minister of Information in March 2006. Our 
earlier proposal was based in turn on the Model Public Service Broadcasting Law published by 
ARTICLE 19 in 2005, which seeks to encapsulate international best practice in a legislative format. 
Accordingly, we broadly welcome the Draft Bill, which would translate much of this best practice 
into law in South Sudan.  

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6114
http://cpj.org/2012/10/ethiopia-briefly-detains-voice-of-america-correspo.php
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6115
http://www.ifex.org/south_sudan/2012/10/04/broadcasting_corporation_bill/


TRRAACE – E-BULLETIN 164   

© Mediafrica.Net 2012  31/10//2012 

6 

Unfortunately, our assessment of the Draft Bill shows that it significantly differs from both our 
2006 proposal and from international standards in this area. In particular, we are concerned that 
the biggest changes introduced relate to the process for appointing and dismissing members of the 
Board of Directors of SSBC, and that their effect is to place the broadcaster under the control of 
the President and Minister of Information and Broadcasting, rather than the National Legislative 

Assembly. A strong guarantee of independence from the executive branch is one of the key pillars 
of a democratic public service broadcasting law. With this pillar now taken from under the Draft 
Bill, it is very questionable whether SSBC will be able to truly deliver on its otherwise well-defined 
mandate to serve the public - rather than the government.  
Full report with recommendations, and source: Article 19, 3 Oct. 2012; quoted by IFEX (Toronto), 
4 Oct. 2012 

 

ALERT FROM :   07/10/2012    [EN] 

Burundi: 4 Days to Start of Appeal for Reporter Who Spoke to Rebels 

http://en.rsf.org/burundi-four-days-to-start-of-appeal-for-04-10-2012,43485.html  

On 8 October, a court in the central city of Gitega is to begin hearing radio journalist Hassan 

Ruvakuki’s appeal against his conviction on a charge of "participating in a terrorist act," for which 
he received a life sentence last June. Reporters Without Borders will send a representative to 
Gitega to attend the hearings and has learned that several foreign diplomats based in the capital, 
Bujumbura, also plan to travel to Gitega for the same purpose. [...] 
Full report and source: Reporters Without Borders (Paris), 4 Oct. 2012 

 

RESOURCE FROM :   10/10/2012    [EN] 

Resource: CTA Rural Radio Packs 

http://ruralradio.cta.int/index.html  

CTA, the Technical Centre for Agricultural and Rural Cooperation, has over 50 Rural Radio Resource 
Packs available on its website. Each pack is focused on a specific topic, such as animal health, and 
contains short audio interviews, transcripts, suggestions for introducing each interview, as well as 

technical information on the topic and advice on how to use the pack in your radio programming. 
Source: Farm Radio Weekly, Issue 219, 09 Oct. 2012 

 

ALERT FROM :   10/10/2012    [EN] 

Somalia: Radio station shut down in semi-autonomous region of Somalia  

http://www.ifex.org/somalia/2012/10/09/somalia_radio_closed/ 

The National Union of Somali Journalists (NUSOJ) expresses concern over the closure of a private 
radio station in Bosaso, a city in Somalia's semi-autonomous Puntland region.  
Puntland police shut down Horseed Media on Saturday, 6 October, after the radio station was 
accused of spreading false news that is meant to "destabilise [the] peace and stability of 
Puntland."  
The police said that they got the order to close down the radio station from the Ministry of 

Information, who had allegedly sent an official letter to the police headquarters in Garowe. But the 
Horseed Media office in Bosaso never received said letter, according to the management of 
Horseed Media.  
Abdikani Hassan, the Director of Horseed Media, said "We don't know why such [a] decision was 
taken by the authorities, still no reason is given [as to] why the radio was shutdown. We respect 
the law and the constitution of Puntland, all broadcasted radio programs of Horseed Media are 

recorded and archived….we never broadcasted anything that is unlawful…we are asking the 
government to allow us to continue to provide our media services to the public."  
Horseed Media said that authorities in Puntland have censored Horseed Media several times before, 
in retaliation for its exclusive news and programs covering events in Puntland.  
In September 2012, Puntland President Abdirahman Mohamed Farole reportedly said that his 
administration will not tolerate "failed politicians" and some "media" to threaten his rule in 
Puntland, "…we allow the opposition if they join a political party, but we will not tolerate those 

failed politicians and so-called websites and media who are supporting Puntland's enemies 
including terrorists and pirates…" said President Farole in his speech during a cabinet meeting in 
Garowe.  
"We call on Puntland's authorities to allow Horseed Radio to resume its operations," said Abdiweli 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6117
http://en.rsf.org/burundi-four-days-to-start-of-appeal-for-04-10-2012,43485.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6121
http://ruralradio.cta.int/index.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6123
http://www.ifex.org/somalia/2012/10/09/somalia_radio_closed/


TRRAACE – E-BULLETIN 164   

© Mediafrica.Net 2012  31/10//2012 

7 

Hassan Gooni, Puntland Coordinator for NUSOJ.  
Source: National Union of Somali Journalists quoted by IFEX, 8 Oct. 2012 

 

NEWS FROM :   10/10/2012    [EN] 

Ghana: MFWA's Report On Monitoring Electoral Campaign Language  

http://allafrica.com/stories/201210090216.html 

This report presents the findings of monitoring electoral campaign language on radio for the period, 
September 23 - 29, 2012 (26th week of monitoring). Reports were received on 121 programmes 
aired on all the 31 radio stations selected for the project. Nine (9) out of the 121 programmes 
recorded a total of 17 indecent expressions. 

For the sixth consecutive week, officials and supporters of the opposition New Patriotic Party (NPP) 
led in the use of indecent expression by making 10 out of the 17 indecent remarks. Hon. Kennedy 
Agyapong, the NPP MP for Assin North Constituency, was the only individual who made more than 
one indecent expression.He alone made about a third (6) of the indecent expressions recorded; 
three were made during the Boiling Point programme on his own radio station,Oman FM, and the 

other three, in a telephone interview on Classic FM's Kokrokoo programme. 

Monitoring electoral campaign language on radio is a project by the Media Foundation for West 
Africa with funding from STAR-Ghana. The main objective of this project is to contribute to issues-
based and decent language campaigning during the December polls. [...] 
Full report and source: The Chronicle (Accra), 8 Oct. 2012; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   10/10/2012    [EN] 

Gambia: Vox Pop On Taranga FM's Closure 

http://allafrica.com/stories/201210090272.html  

In a vox pop over the weekend, different people from different works of life have been interviewed 
to allow them to express their feelings on the closure of Taranga FM. 
The people spoken to are mostly middle aged women who cannot read and write and this is what 
they have to say: 

Kaddy Sanneh a female gardener in Lamin: I used to listen to Taranga FM daily especially the 
broadcast of the news in the local languages. I have not gone to school and I cannot read 

newspapers so I was relying on that radio for news. I must say that I missed the news and I don't 
know what is happening around me and the world. I wish that the radio comes back on air. It was 
my school. 
Fatou Kassama, a business woman: That is the only radio I listen to and I was shocked when I 
heard about the closure of the radio. I used to like their programmes and I wish that the radio 

comes back on air. They broadcast interesting programmes especially the news item. I sell 
vegetables at the market but I always want to monitor the news in the local languages to be 
abreast with current issues. I wish the radio management all the best in their endeavour to see 
that they are on air. 
Bintou Saidy, Tallinding: Apart from me listening to that radio, I also see most of my family 
members tune into that radio, because I'm not far from the market. I also see most market 

vendors listening to that radio. But all of a sudden I heard it is closed down. I think most people 
listen to that radio because of the news they broadcast in our own languages. I can tell you that 
Gambians like that radio and the authorities should allow that radio to operate, I think that's all I 
want to say. 
Karamo Sillah, second hand clothes dealer, Brikama: Almost the whole of Brikama listen to 
Taranga FM especially when it comes to the news in local languages. The whole market I can tell 
you listen to that news programme and also there was a programme they air on Sunday evenings 

which is a very interesting programme. Most of us are not literate in English and we cannot access 
newspapers. So we were making good use of Taranga FM. We don't actually know what led to the 
closure of the radio but we really wish that radio comes back to air. We want the management of 
that radio to know that we miss their programmes and we wish they are back on air, they are our 
choice. 
Source: FOROYAA Newspaper (Serrekunda), 8 Oct. 2012; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

 
 
 
 

 
 
 
 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6124
http://allafrica.com/stories/201210090216.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6125
http://allafrica.com/stories/201210090272.html


TRRAACE – E-BULLETIN 164   

© Mediafrica.Net 2012  31/10//2012 

8 

 
RESOURCE 

 
FROM :   10/10/2012    [EN] 

Africa: Radio Propaganda, Hate Broadcasting and Africa 

http://allafrica.com/stories/201210090808.html  

Radio Propaganda and the Broadcasting of Hatred: Historical Development and Definitions is a new 
book by Keith Somerville, a regular writer for African Arguments. 
Full report and source: African Arguments, 9 Oct. 2012; quoted and dsitributed by allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   10/10/2012    [EN] 

Nigeria: NBC Threatens to Suspend Licences of Two Broadcasting 

Stations 

http://allafrica.com/stories/201210090837.html  

The National Broadcasting Commission (NBC) yesterday asked 'ADABA' FM, Akure and Ondo State 

Radiovision Corporation, to desist forthwith from unwholesome programming or face sanctions. 
In a statement in Abuja yesterday, "NBC noted with grave concern, the unprofessional conduct of 
Continental Broad-casting Services Ltd, operators of ADABA FM, Akure and the Ondo State 
Radiovision Corporation, (OSRC) in the on-going governorship campaigns in Ondo State." 
According to the statement NBC's Director General, Mr Yomi Bolarinwa, the two stations have 
breached the provisions of the NBC Act and the Nigeria Broadcasting Code. 
The code states that "in adherence to the principles of pluralism, equal airtime shall be provided to 

all political parties or views, with particular regard to the amount of time and belt, during political 
campaign periods". 
NBC said in spite of several warnings and admonitions, one of the stations has continued to exhibit 
bias in political coverage and broadcast of political jingles in favour of a political party. 
The other station which was also recently fined and has paid N400,000 for persistent violations of 
the provisions of the code, has allegedly continued and is being used for public incitement to 

violence, the commission said. 
Source: Daily Trust, 9 Oct. 2012; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   10/10/2012    [EN] 

Kenya: Radio Africa Hosts Media and Advertising Conference  

http://allafrica.com/stories/201210100073.html  

Media, often called the fourth estate, is one of the important pillars of a successful and forward 
thinking society. Advertising is an important part of the media fraternity as it is a source of funding 
for some of its operations. 
This Saturday saw a conference at the Whitesand's Hotel in Mombasa dubbed "2020; The Future of 
media and advertising" which was sponsored by the Radio Africa group. 
The event saw speakers from the communications industry like the PS of the ICT industry Dr 

Bitange Ndemo, Scangroup CEO Bharat Thakrar, Nokia's Angela Githuthu and a host of others. 
They spoke on the current and future trends of the communications industry. 
After the conference there was a dinner which saw the participants get together and have a relaxed 
evening with Classic 105's Daniel Ndambuki aka Churchill as the emcee. Popular singer Eric 
Wainaina, Kiss TV anchors Grace Msalame and Dennis Okari were among those who partied the 
evening away after a long day of deliberations. 
Source: The Star (Nairobi), 9 Oct. 2012; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

ALERT FROM :   10/10/2012    [EN] 

Burundi: Imprisoned Journalist Still Hopeful After Appeal Postponed, but 
Colleagues Are Stuned 

http://en.rsf.org/burundi-imprisoned-journalist-still-09-10-2012,43502.html 

A court in the central city of Gitega began yesterday to hear the appeals of radio journalist Hassan 
Ruvakuki and 22 other defendants against their terrorism convictions but "to everyone’s 
stupefaction" adjourned until 18 October at the end of the first session, said a Reporters Without 
Borders representative attending the hearing. 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6126
http://allafrica.com/stories/201210090808.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6127
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6127
http://allafrica.com/stories/201210090837.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6128
http://allafrica.com/stories/201210100073.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6129
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6129
http://en.rsf.org/burundi-imprisoned-journalist-still-09-10-2012,43502.html


TRRAACE – E-BULLETIN 164   

© Mediafrica.Net 2012  31/10//2012 

9 

"All those who had gone to the hearing had expected to come back the next morning and had 
made preparations to do this," the Reporters Without Borders representative said. 
Reporters Without Borders went to the hearing in a show of solidarity with Ruvakuki, who was 
given a life sentence in the eastern city of Cankuzo last June after interviewing members of a 
Burundian rebel group based in Tanzania. A reporter for Bonesha FM and Radio France 

Internationale’s Swahili service, he was convicted of "participating in a terrorist act." 
The appeals of only nine of the defendants were presented in court yesterday. Ruvakuki’s case has 
not yet been presented. 
"We are going from one extreme to another," Reporters Without Borders said. "The judge was in a 
hurry during the original trial in Cankuzo but this court is taking its time. Burundi’s erratic justice 
system seems confused, and so are we. 
"Contrary to what happened in Cankuzo, the court now seems ready to listen and for the first time 

the defendants and their lawyers have been able to address the substance of the charges. But the 
judge’s decision to postpone the next hearing means that this journalist, who has been unjustly 
detained for more than 10 months, will continue to languish in prison." 
Bonesha FM editor in chief Patrick Nduwimana said he was very disappointed. "We were ready for a 
marathon appeal. Why make us wait and come back next week?" Alexandre Niyungeko, the head 

of the Burundian Journalists’ Union (UBJ), said: "This is not a good sign. This means that this case 

is going to drag on even more." 
Ruvakuki did not seem to be sure whether the postponement was good or bad news. "It’s all right, 
thank you for everything,” he told the Reporters Without Borders representative before leaving the 
court. Referring to the city where he is currently detained, he added: "I am going back to 
Muramvya, but it’s all right." 
Around 300 people attended yesterday’s hearing. Those who could not fit into the courtroom sat in 
the sun outside and following it on loudspeakers. They included diplomats and representatives of 

human rights groups such as Human Rights Watch and organizations that defend journalists such 
as Reporters Without Borders. 
Source: Reporters Without Borders (Paris), 9 Oct. 2012 

 

NEWS FROM :   11/10/2012    [EN] 

Comoros: Comoran privately-owned radio station to reopen after 10-

year closure 

After 10 years of closure, [privately-owned] Tropic FM radio station will reopen its airwaves in the 
coming days. And its leaders want the station to become a "real professional media outlet". 
After months of preparations, Tropic FM radio station will make a comeback on the world of media. 

After various training, the officials of the station said they are ready for the launch. 
"We are within the timeframe. We carried out technical training for the announcers, training for the 
journalists but we also established contacts to expand our relations," said one of the officials of the 
free and privately-owned station, Ali Ahmed Mahamoud also known as Doudou. And to achieve 
this, the officials plan to open the radio station as soon as possible. "We hope to officially launch 
the radio in the course of this week," he said. 

When it opens, Tropic FM wants to distinguish itself from the islands' other local radio stations. "We 
noticed that there was an education vacuum and lack of quality information. So we want our media 
outlet to be more professional." 
Tropic FM will, as soon as it is launched, kick off with three flagship programmes and a scope of 
intervention for citizens. At the level of information, the station does not want to rush things. "We 
are going to start with news flash and then move on to news bulletins," Ali Ahmed Mahamoud said. 
Regarding other issues mainly equipment and human resources, the team cannot wait to get 

started. Best of luck to our Tropic FM colleagues. 

In the early 1990s, Tropic FM was one of the first free radio stations to broadcast in the Comoros. 
The radio station which quickly asserted itself on the media scene was often accused by the 
successive governments of being a mouthpiece for the opposition. Its promoter, Cheikh Ali Bakari 
Cassim, was rather a close ally of Abbas Djoussouf, the leader of the Movement for Democracy and 
Progress (MDP), the main opposition party in 1988 during the presidency of Ahmed Abdallah 
Abderemane. 

[On 15 August 2000, Cheikh Ali Cassim, the Tropic FM director, was arrested by soldiers at his 
residence in the capital Moroni and taken to the Mde Milirary Camp. Cassim was accused of 
"jeopardizing state security and illegal detention of weapons". He was also accused of plotting a 
coup against then President Azali Assoumani. In January 2001, Cassim was sentenced to four years 
in jail and was released on 11 October of the same year.] 
Source: HZK-Presse (Moroni), in French 10 Oct. 2012; quoted by BBC Monitoring Global Newsline 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6131
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6131


TRRAACE – E-BULLETIN 164   

© Mediafrica.Net 2012  31/10//2012 

10 

Media File, 11 Oct. 2012 

 

NEWS FROM :   11/10/2012    [EN] 

Liberia: Rural Journalists Seek Training 

http://allafrica.com/stories/201210101168.html  

A group of Community Radio Journalists in Maryland County are calling on the Press Union of 
Liberia PUL, National and International NGOs operating in the country to provide capacity building 
and training for Journalists in rural areas of the country. 
The Journalists said if nothing is positively done in lieu of the training issue, then it might likely 
result to serious problem for them. 

Speaking to The INQUIRER in Pleebo in Maryland County, John Neufville a reporter of Jam Radio in 
Pleebo who spoke on behalf of his colleague from Jam Radio and Truth F.M. 95.5, and other radio 
stations in the county, pointed to some of the negative implications it had had on them over the 
years. He said the lack of training had caused them several problems with individuals and the 
community due to the kinds of reportage and presentations they conduct on the air. 

Mr. Neufville said the training will be in the best interest of the county and country and that such 

training will help maintain the peace and create a cordial working environment for rural Journalists. 
Let take for instant, when a Journalist report what he do not know much about and air it he create 
problem ,when a Journalists do not know how to report what he gathered he and his institution fall 
short of such reports thereby bringing the credibility of that Journalists and institution at questions. 
Mr. Newville said the PUL should stretch her hands as far as the southeast especially in Maryland 
where as Journalists in these rural areas are tackle with reports that get them difficult in reporting 
some radical and sensitive stories come about and become difficult for them; yes, training that 

matter most. 
Like one day I travel to Pleebo and listen to Truth F.M. Radio the news casts was completely a 
blunder all the stories read was one sided, not factual, not edited and not presented correctly by 
the news caster. What I saw for myself was completely sad to note that yes these guys have the 
ambition to become Journalists but they lack training, what a sorrow it was. 
Some rural Journalists breached at time and do not even know when they breached of ethics or 
other duties. These things provoke conflicts if Liberia must maintain the peace and develop 21st 

century media the PUL and Partners must double efforts and Journalists too must double efforts 
too, they should not just sit and wait for training to come to their door they must go for it. Go for it 

in a sense to get education and training. 
Source: The Inquirer (Monrovia), 10 Oct. 2012; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   11/10/2012    [EN] 

Ghana: MTN Ghana Connects Subscribers to Deutsche Welle Radio  

http://allafrica.com/stories/201210101247.html  

MTN Ghana subscribers can now learn while on the go with Deutsche Welle's Learning by Ear. The 
innovative program is now on the MTN Radio (mRadio) platform and available for just 1 Pesewa per 
minute by dialing 1303. 

MTN Ghana has teamed up with Deutsche Welle (DW) to provide its subscribers an easy way to 
learn about the most important topics shaping Africa today. DW's series 'Learning by Ear' is now 
available on-demand for MTN subscribers through the MTN Radio (mRadio) platform - giving MTN 
customers a new means of accessing news, analysis and education. 
MTN Ghana customers can access individual episodes from 'Learning by Ear' by dialing 1303 from 
their mobile phone and following the instructions. The audio content is available at a set price of 1 
Ghana pesewa per minute. 

Along with this innovative series, customers can also tune in to the political radio program Africa 
Link on their mobiles. It is one of DW's latest high-lights for the region and will also be included in 
the mRadio lineup. 
'Learning by Ear' programming is targeted to teenagers and young adults and provides information 
on important topics like HIV, human rights, democracy and the environment with an exciting mix 
of stories and features. 'Learning by Ear' is broadcasted as part of the program lineup for Africa in 
English and Hausa, and is being rebroadcast by more than 25 partner stations in Ghana 

MTN launched the MTN Radio Service (mRadio) in September 2011. The service allows customers 
to enjoy a wide range of audio content including music, joke and educational materials on their 
phones. The service is available on MTN Short Code 1303 and costs 1Gp (USD 0.005) per minute 
for subscribers. mRadio currently has over 500 000 subscribers. 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6132
http://allafrica.com/stories/201210101168.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6133
http://allafrica.com/stories/201210101247.html


TRRAACE – E-BULLETIN 164   

© Mediafrica.Net 2012  31/10//2012 

11 

Deutsche Welle is Germany's international broadcaster. With DW-TV, DW-RADIO and DW-
WORLD.DE, it produces news, background information and cultural highlights worldwide, while 
creating platform for intercultural dialogue. MTN Ghana is the largest mobile provider in the 
country with more than 11 million customers. 
Source: The Ghanaian Chronicle (Accra), 10 Oct. 2012; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   14/10/2012    [EN] 

Zimbabwe: Chiefs of commercial radio stations in Zimbabwe defend 
license 

http://www.theindependent.co.zw/2012/10/12/mandiwanzira-defends-new-radio-stations/ 

Zimbabwe's two newly-registered commercial radio stations, StarFM and ZiFM, yesterday staged a 
spirited defence of their controversial licencing, saying they were committed to offering a platform 
for citizens in their cultural and political diversity to express themselves freely. 
StarFM is owned by state-controlled Zimpapers, while ZiFM is run by journalist-cum-businessman 
Supa Mandiwanzira who is linked to Zanu PF. 

Contributing to the Independent Dialogue Series on the topic Deregulation of the Airwaves in 
Zimbabwe: Reality or Fiction organized by the Zimbabwe Independent in Harare yesterday, the two 
station bosses defended the licences they were controversially awarded saying they got them 
purely on merit. 
The Broadcasting Authority of Zimbabwe's awarding of licences to the stations sparked widespread 
criticism with losing bidders, among others, questioning the government's sincerity in opening up 

media space to genuine private players. 
Mandiwanzira passionately defended his station arguing he secured the licence on merit and not 
political considerations, adding ZiFM was a commercial radio station wholly owned by his family 
trust. He said it was not aligned to any political party. 
He also said ZiFM focused more on "infotainment" and meeting the demands of advertisers and its 
listeners instead of propping up any political party. 
Mandiwanzira argued democratic space in Zimbabwe had increased with the licensing of his station 

and Star FM because people now had other platforms to air their views. [...] 
Full report and source: The Zimbabwe Independent website (Harare), 12 Oct. 2012; quoted by BBC 
Monitoring Global Newsline Media File, 14 Oct. 2012 

 

NEWS FROM :   14/10/2012    [EN] 

Zambia: Metro Fm to Showcase Midland's Finest Sound  

http://allafrica.com/stories/201210121252.html  

After seven years of painstaking planning, waiting, toiling and sacrificing, among others, it is finally 
here! Metro FM "Midland's Finest Sound" is what it is called. 
Among the notable achievements the Patriotic Front (PF) Government has scored in the one year it 
has been in power is the issuance of 12 full broadcasting and eight construction licences in less 
than six months. Metro FM is one of those beneficiaries. 

It is for the latter aforementioned reason that Metro FM's Chief Executive Officer Paul Kamungulu 
pays glowing tribute to the President Michael Sata-led administration for making his dream come 
true and indirectly "putting more money" in his and other people's pockets. 
"That (issuance of licence) is what I call job creation. It is not politics, it is just a fact that the PF 
Government made it possible for us to finally get a licence which the previous Government was 
taking too long to do. 

"It (receiving a licence) was like winning a lottery! 

It is hands down to them (PF) for putting more money in my pockets. I may not have money now, 
but I have something that will enable me and others make money," he said. 
Information and Broadcasting Services Permanent Secretary Amos Malupenga said recently that 
the MMD Government issued only two broadcasting licences in three years. 
Paul reiterated that his praises to the PF Government should not be viewed as politics, but that he 
believed in commending everything that was good and positive. [...] 

Full report and source: Times of Zambia (Lusaka), 12 Oct. 2012; quoted and distributed by 
allAfrica.com 

 

RESOURCE FROM :   14/10/2012    [EN] 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6135
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6135
http://www.theindependent.co.zw/2012/10/12/mandiwanzira-defends-new-radio-stations/
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6136
http://allafrica.com/stories/201210121252.html


TRRAACE – E-BULLETIN 164   

© Mediafrica.Net 2012  31/10//2012 

12 

Kenya/Africa: BBC Swahili seeks broadcast journalist 

https://careers.bbc.co.uk/fe/tpl_bbc01.asp?newms=jj&id=45454&newlang=1  

Deadline: 10/22/12 

Broadcast journalists fluent in Swahili and English can apply for a position in Nairobi. 
BBC Africa seeks a multimedia broadcast journalist to join its Swahili Service, which broadcasts to 
20 million listeners in Eastern and Central Africa with three daily radio transmissions originating 
from London and Nairobi. 
The reporter will create original material for all multimedia output, including radio bulletins, mobile 
phone bulletins and text stories, with the possibility of working on video reports. A key aspect of 
this role is also performing live on audio or video with or without a script, both live and in recording 

sessions. 
Candidates must have relevant experience reporting in the field on international and/or Swahili-
speaking political and economic issues. Applicants should also have the ability to write, adapt and 
translate with accuracy and in the style appropriate to differing audiences and forms of media. 
The application deadline is October 22. 
Source: IJNET website 

 

NEWS FROM :   16/10/2012    [EN] 

Uganda: New Trainees for Facing Justice Radio  

http://allafrica.com/stories/201210150013.html  

A new intake of trainees has begun reporting for IWPR while taking part in a broadcast journalism 

training programme in northern Uganda. 
The training programme is run in partnership with the Northern Uganda Media Club, NUMEC, based 
in the northern town of Gulu. 
Three local reporters will undergo on-the-job training while simultaneously producing biweekly 
episodes of IWPR's established radio programme, Facing Justice. 
Oroma Gladys, Alex Otto and Cho Woo Willy will research and produce material for Facing Justice, 
mentored by NUMEC radio producer Moses Odokonyero and IWPR's Africa Editor, Simon Jennings. 

They attended an initial training session in August to launch ten months of work. 
The radio show focuses on redevelopment issues in northern Uganda in the aftermath of the 20-
year insurgency by the rebel Lord's Resistance Army, LRA. 

More than 100,000 people were killed and 1.8 million uprooted by the conflict which started in 
1987. Since a fragile peace deal was brokered in 2006, people have been returning to their homes 
across the region and essential social services are slowly being revived. Gulu was at the centre of 
the conflict, but these days it has become a hub for local and international efforts to promote 

reconciliation and justice across the north. 
The new reporters form the second wave of trainees to benefit from the programme, which runs 
until June 2013. The team in Gulu is supported by a network of IWPR reporters in Lira, Soroti, 
Kitgum and Pader. 
Trainees welcomed the range of skills they were taught early on in the programme. 
"I was able to learn how to make a radio feature and what things I should do to make my feature 

programme interesting, for example components like wild track and a human interest angle," 
Oroma Gladys said. 
The reporters have already produced two episodes for a new series of Facing Justice. The 
programmes examined the second phase of the Ugandan government's Peace, Recovery and 
Development Plan, which got under way in July and is the government's latest effort to boost the 
economy and services in the north and entrench peace and stability following the departure of the 
LRA from northern Uganda. 

Arthur Okot, a past trainee who now works at Mega FM in Gulu, said, "The balance between 
training and working was very good. It was a very strong learning environment, because it was 
okay to make mistakes and learn from them, as opposed to an ordinary work setting where you 
are under too much pressure and do not get the chance to improve your skills." 
Over the last year IWPR has produced 25 episodes of Facing Justice, providing coverage of post-
conflict justice and redevelopment issues in the northern region. Trainee Cho Woo Willy said he 
was looking forward to covering the still unresolved issues relevant to the many people now 

settling back in their home communities following years of displacement by war. 
IWPR has been producing Facing Justice since September 2009. The radio magazine features news, 
interviews and analysis, with a focus on justice and human rights issues in the wake of the LRA 
war. 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6137
https://careers.bbc.co.uk/fe/tpl_bbc01.asp?newms=jj&id=45454&newlang=1
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6138
http://allafrica.com/stories/201210150013.html


TRRAACE – E-BULLETIN 164   

© Mediafrica.Net 2012  31/10//2012 

13 

As peace and stability takes shape, Facing Justice provides a valuable source of information and 
debate about essential daily issues like basic service provision, as well as about the various forms 
of post-conflict justice. Areas investigated by Facing Justice reporters include access to education 
and health services, upholding the rule of law, and the ongoing debate around possible justice and 
reconciliation measures in the wake of a brutal war. 

The participating reporters welcomed the focused analysis that is central to the Facing Justice 
concept. The programme handles issues in depth and with the whole 25-minute broadcast focused 
on one topic, it is able to follows issue in more detail than a lot of local media. 
"What was covered [in training] was large enough for one to become a very good journalist who 
focuses on in-depth analysis and investigates major issues and facts," reporter Alex Otto said. 
Facing Justice goes out on Mega FM, Radio Rhino, Voice of Teso, Radio Palwak, Radio Piwa, Radio 
Pol and Radio Pacis in English and in the Luo, Ateso and Lugbara languages, reaching an estimated 

four million listeners. 
In northern Uganda, IWPR is also partnering with a local legal awareness organisation, the Centre 
for Reparation and Rehabilitation. The centre conducts legal awareness training for IWPR's 
reporters, police officers and local community leaders, focusing particularly on gender-based 
violence and domestic abuse that are particular problems in the post-conflict environment. 

A series of workshops is enabling reporters and community leaders to promote efforts to protect 

the rights of women affected by conflict, and reduce discrimination and violence against them as 
communities return home. 
Source: Institute for War & Peace Reporting, 12 Oct. 2012; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   16/10/2012    [EN] 

South Africa: Mix 93.8FM keeps bringing in listeners  

http://www.bizcommunity.com/Article/196/59/83392.html  

Since rebranding itself in mid-2011, the creative radio station, Mix 93.8FM, estimates that 
listenership has quadrupled. Originally entitled Midrand FM, the addition of legends Tony Blewitt 
and Mike Mills with energetic newcomers like Saskia V and Roxy Blows is turning on the airwaves. 
"Creative radio is underpinned by presenter personality," says station manager Abigail Milosevich, 
"and all are encouraged with freedom of playlist and content." Daytime radio offers a mix of music 

from the Sixties through to today, while evening shows comprise talk and specialist shows 
celebrating past masters. Music industry godfather Benjy Mudie launches his Rock of Ages show on 

Friday nights next week. "Mudie will join Leon Economides, Keith Burrows and Chris Venter in our 
stable of specialist genre presenters." 
Milosevich says that the advertising load on the station has grown well since January this year. "We 
have attracted large retail chains through to FMCG and small entrepreneurs with positive results 

reported. While we may not be the largest station on the Gauteng airwaves, our rapid growth 
shows that it is fulfilling the demand of thousands of listeners bored with traditional radio fare." 
She adds that the station's success shows that community radio is a viable alternative to 
commercial broadcasters and that its business case supports the notion. "Delivering quality 
programming, at a lower input cost, while servicing the community is a winning recipe." 
The station's weekday lineup includes Tony Blewitt for breakfast, brunch with Roxy Blows, 
lunchtime with Saskia V and Mike Mills hosts drive. Weekends Keith Burrows, Hein Kaiser, Olive 

and Al Pal take listeners through their day. 
Source: Biz´Community.com (Cape Town), 13 Oct. 2012 

 

ALERT FROM :   17/10/2012    [EN] 

Somalia: Somali security forces reportedly detain journalists in 

Mogadishu 

Somali security forces have "detained" two journalists working for independent Radio Kulmiye in 
Mogadishu, privately-owned Radio Gaalkacyo reported on 16 Oct. 
The two journalists, Jama'a Abdullahi Abdi and Qadar Mahmud Hared have been "detained" while 
on duty at the premise of Radio Kulmiye in the Somali capital, the report added. 

The reason behind their arrests remains unknown, the source added. 
Mogadishu security commander Khalif Ahmad said that the troops will "interrogate" the two 
journalists and will be released when investigations are over, added the source. 
Source: Radio Gaalkacyo (Gaalkacyo), in Somali, 16 Oct. 2012; quoted by BBC Monitoring Global 
Newsline Media File, 17 Oct. 2012 

 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6139
http://www.bizcommunity.com/Article/196/59/83392.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6140
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6140


TRRAACE – E-BULLETIN 164   

© Mediafrica.Net 2012  31/10//2012 

14 

NEWS FROM :   18/10/2012    [EN] 

Mozambique: Community Radio Reopens in Manica  

http://allafrica.com/stories/201210170178.html 

A community radio station in central Mozambique, shut down on Friday allegedly on the orders of 
the local mayor, re-opened on Monday according to a report in the independent daily newsheet 
"Mediafax". 
he Macequece community radio, owned by the Macequece Community Association of Manica 
(ACOMAM), broadcasts in Manica Town, and the radio's editor, Arlindo Francisco claims that the 
order to take the radio off the air came from the mayor of Manica, Moguene Candieiro, although 
the mayor vigorously denies the claim. 

The interference of the mayor "could at no time be accepted, because the radio belongs to the 
community and not to the Municipal Council", said Francisco. It is believed that Candieiro ordered 
the closure, because the radio declined to broadcast political messages that he wanted transmitted. 
Francisco said that the radio reopened after lengthy meetings between the radio managers and 
municipal officials. 

But Candieiro gives a different version of events. He blamed the closure on conflict within 
ACOMAM. "We sent the police to protect the radio, because there's a war between the associates", 

he claimed. "I didn't order the closure. Who am I to order a radio to shut down?" 
He predicted on Friday – accurately as it turned out – that the radio would re-open on Monday 
"because the associates have sat down and discussed the matters that divide them". 
Francisco, however, denied there was any such internal dispute. "There's no friction between the 
associates", he said. "There was in the past, but the matter was overcome a long time ago". 
He claimed that the person who created discord in the past had left and was now involved with the 

mayor in intrigues against the radio station. "What is happened is that the politicians want to 
interfere in the radio and we won't let them", said Francisco 
The Community Radio Forum (FORCOM) sent a delegation, headed by its President, Joao dos 
Santos Jeronimo, to Manica at the weekend to investigate. The district police commander, Anito 
Machava, told them he had received orders from the mayor to close the radio because there was a 
demonstration taking place at its premises. But when the commander went there personally, he 
could see no sign of any demonstration. 

Source: AIM (Maputo), 16 Oct. 2012; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   18/10/2012    [EN] 

Ghana: Mfwa's Report On Monitoring Campaign Language On Radio  

http://allafrica.com/stories/201210171314.html  

For the past six weeks (August 19 - September 29, 2012), findings from the Media Foundation for 
West Africa's (MFWA) electoral campaign language monitoring, have revealed that 
affiliates/supporters of the main opposition New Patriotic Party (NPP) have been the most abusive 
on radio. The latest findings which is based on monitoring reports for the period, September 30 - 
October 6, also show that for the seventh week running, affiliates of the NPP were once again 
leading in the use of indecent campaign language on radio. 

Mr. Kennedy Agyapong, the representative of the people of Assin North in Ghana's Parliament was 
once again the only individual who used as many as four (4) indecent expressions during the week 
under review. Mr. Agyapong used all the four indecent expressions on his own radio station, Oman 
FM, which was coincidently the radio station that registered the highest number of indecent 
expressions. 
During the reporting period (September 30 - October 6), 109 reports were received on 
programmes monitored on 30 out of the 31 radio stations selected for the project. A total of 20 

indecent expressions were recorded on 13 of the programmes. The report details the composition 
of the 20 indecent expressions, the individuals who made them and the radio stations on which 
they were made. 
The monitoring of campaign language on radio is a project of the MFWA funded by STAR-Ghana. 
The project is aimed at contributing to ensuring issues-based and decent language campaigning in 
this year's elections. It involves daily monitoring of campaign language/expressions by politicians 
and activists on specific programmes on 31 selected radio stations across the country. [...] 

Full report and source: Media Foundation for West Africa (Accra), 16 oct. 2012; quoted and 
distributed by allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   20/10/2012    [EN] 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6141
http://allafrica.com/stories/201210170178.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6142
http://allafrica.com/stories/201210171314.html


TRRAACE – E-BULLETIN 164   

© Mediafrica.Net 2012  31/10//2012 

15 

Sudan: New radio station to start trial broadcasts next week  

The Board of Directors of the new Al-Masa FM radio station (101) has appointed a famous poet 
Ishaq al-Halangi as the director general and has also employed 20 other senior staff to work at the 

station. 
The board said the decision to appoint the famous peot came as a recognition for all artists in the 
country and the entire poetry fraternity who have shaped our national emotions with their lovely 
and nice poems. 
It is worth mentioning that Al-Halangi has enriched the radio Library with more than 1000 songs. 
The board added that  
the new Al-Masa FM Radio station (101) will start trial broadcasts next week. 

Source: Alwan ( Khartoum), in Arabic 17 Oct. 2012; translated and auoted by BBC Monitoring 
Global Newsline Media File 18 Oct. 2012 

 

NEWS FROM :   20/10/2012    [EN] 

Somalia: Somaliland state Radio Hargeysa launches new transmitters  

The Somaliland government-owned Radio Hargeysa has launched new transmitters in a bid to 
expand its coverage to "many continents", reported the privately-owned Midnimo news website on 
18 October. 
"The president of Somaliland presided over the launch of the new transmitters, which will be on the 
1000WT (technical details as published) shortwave frequency", the website added. 
The president said it was a triumph for Somaliland to have a broadcaster "that can reach the whole 

world and spread information, as well as allow the government to communicate to its people". 
Radio Hargeysa, the first ever broadcaster in Somali, was set up by the British colonialists. 
Source: Midnimo.com website, in Somali 18 Oct. 2012; translated and quoted by BBC Monitoring 
Global Newsline Media File, 19 Oct. 2012 

 

NEWS FROM :   22/10/2012    [EN] 

Liberia: Radio Veritas Closed Indefinitely  

http://allafrica.com/stories/201210180539.html  

Radio Veritas, owned and operated by the Catholic Church in Liberia has been shut down 
indefinitely by the Archdiocese of Monrovia. 
Rev. Father Jerome Zeigler, head of the Archdiocese of Monrovia said a major restructure of the 
institution is pending, including the arrival of new equipment. 

Zeigler told the station employees during an emergency conference that they would be given their 
severance benefit for services rendered the institution in accordance with the labor law of Liberia, 
but did not say when. 
Sources informed this paper last night the employees would get their benefits at the end of 
October as the Church is consulting with the Labor Ministry on the payment, which could be in the 
sum of thousands of dollars. The station is reported to have some 20 full time employees plus 10 
interns. 

Fortnight ago, Veritas or truth, which is noted for its hard news and independence reporting on 
development affecting the country, was off the air with technical problem cited, but the employees 
were barred from entering the premises. 
Veritas, formerly ELCM (Eternal Love Community) Radio started broadcast here in 1981 as the 
second Christian-run radio station outfit after ELWA (Eternal Love Winning in Africa) which opened 
its door in 1950s by the Sudan Interior Mission. 

Those were the two private but church-run stations besides the state-owned Liberia Broadcasting 
System (LBS) until the onset of the rebellion on 24 December, 1989. 
But Veritas, under past regimes has experienced difficulties. The junta shut it down many times 
during the destruction of its facilities in the course of the conflict. 
It suffered the same fate under former President Charles Taylor when the station door was closed 
in 2000. Until it can resume broadcast with the same reportage of truth-telling, the station will be 
remembered by its numerous listeners around the country and abroad. 

Source. The New Dawn (Monrovia), 18 Oct. 2012; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   22/10/2012    [EN] 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6143
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6144
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6145
http://allafrica.com/stories/201210180539.html


TRRAACE – E-BULLETIN 164   

© Mediafrica.Net 2012  31/10//2012 

16 

Egypt: Ismail Shishtawi Appointed As Head of Radio and Television 
Union 

http://allafrica.com/stories/201210190983.html  

Minister of Information Salah Abdel Maksoud appointed on Thursday Ismail al-Shishtawi, member 
of the managing board of trustees for the radio sector, as acting head of the Egyptian Radio and 
Television Union. 
Al-Shishtawi was appointed as Tharwat Mekki's predecessor as the latter reached the legal age for 
retirement, the Middle East News Agency (MENA) reported. 

Al-Shishtawi will officially begin on October 20. 
The minister of information will honor Mekki for his efforts in the union, a media source said. 
Source: Aswat Masriya (Cairo), 18 Oct. 2012; quoted and dsitributed by allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   22/10/2012    [EN] 

Burundi: Free Radio Airtime Increasing Red Cross Visibility 

http://allafrica.com/stories/201210180625.html  

Ariane Ngoti, communications assistant in charge of radio broadcasting at Burundi Red Cross says 
Red Cross visibility has increased dramatically since 2009, when volunteers started broadcasting 
their experiences through radio stations all over the country. The number of volunteers has also 
increased to 350,000. 
Ariane, travels from province to province meeting various volunteers. "The volunteers are always 

eager to share their stories and experiences," she says. 
Ariane records these into a one-hour radio programme and distributes it to five nationalwide radio 
stations. The name of the radio programme is Agir pour Sauver (meaning, "act to bring salvation" 
as loosely translated into English). 
The content of this programme has impressed five commercial radio stations who now offer free 
airtime to the National Society allowing them to reach audiences all across the country. 

The programme is broadcasted in French and Kirundi each week on Rema FM, Africa Republic 
Radio, National Radio and Television for Burundi. 
Through the programme, volunteers are able to explain how they respond to different emergencies 
and this creates awareness among the listeners. "We recently aired a malaria campaign funded by 
Belgiun Red Cross," Ariane says. "Volunteers advised the listeners on malaria prevention. The 

campaign was successful and in subsequent programmes the volunteers reported that families in 
the community now use mosquito nets, while pregnant women access medical care when they 

suspect that they have malaria." 
Arian, not only interviews the Red Cross volunteers, but she also talks to local administration and 
partner organizations in order to get a wider view of the various topics discussed in the 
programme. 
"Volunteers also share the various income generating initiatives that they are involved in and how 
they ar assisting vulnerable people within their communities. Other topical issues discussed are 
how to protect the environment, and how to administer first aid," she says. 

Such initiatives reflect successful humanitarian diplomacy in action. Staff and volunteers from the 
Burundi Red Cross have demonstrated that they can carry out quiet diplomacy, mobilize resources 
locally, and assist the most vulnerable people in the community through sharing information on a 
weekly basis. 
It is through 'behind the scenes' negotiations that they have been able to access various resources 
that encourage volunteer development. Airtime that would ordinarily break the organization's 

budget can now be accessed free of charge. 
Humanitarian diplomacy has become a pillar of support for Burundi Red Cross and their stories are 

worth telling repeatedly. The National Society is now on the road to standing on its own and 
becoming a model of empowerment and change in their communities, and for Africa more broadly. 
Source: International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies, 17 Oct. 20102; quoted 
and distributed by all Africa.com 

 

ALERT FROM :   23/10/2012    [EN] 

Somalia: Gunmen shoot, injure reporter  

People armed with pistols early this evening injured reporter Muhammad Mahmud 'Turyare'who 
works for Shabeelle Radio and TV in Mogadishu. Eyewitnesses confirmed to Radio Shabeelle that 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6146
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6146
http://allafrica.com/stories/201210190983.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6147
http://allafrica.com/stories/201210180625.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6148


TRRAACE – E-BULLETIN 164   

© Mediafrica.Net 2012  31/10//2012 

17 

two men armed with pistols injured Muhammad Mahmud as he was leaving a mosque at Xawo 
Taako estate in Mogadishu's Wadajir District after evening prayers. He was shot on the upper part 
of the body and was rushed to Madina hospital where doctors say his condition is not serious. The 
gunmen and the reason for the shooting remain unknown. 
Source: Shabeelle Media Network website (Mogadishu), in Somali, 21 Oct. 2012; quoted by BBC 

Monitoring Global Newsline Media File, 23 Oct. 2012 

 

ALERT FROM :   24/10/2012    [EN] 

DRCongo: Congolese rebel leader asked to protect journalists  

http://www.ifex.org/democratic_republic_of_congo/2012/10/22/letter_rebel_leader/  

Reporters Without Borders and Journalist in Danger (JED), its partner organization in Democratic 
Republic of Congo, wrote today to Jean-Marie Runiga, the political coordinator of the M23 rebel 
movement, voicing concern about the dangers for journalists working in M23-controlled territory, 
especially Rutshuru, in the eastern province of Nord-Kivu, and asking him to take action to stop the 
threats and guarantee their safety.  

Full report and source: IFEX, 22 Oct. 2012 

 

NEWS FROM :   25/10/2012    [EN] 

Liberia: Liberian Catholic station Radio Veritas closes 

http://www.voanews.com/content/liberia-radio-veritas-off-the-air/1529413.html  

The Roman Catholic archbishop of Monrovia said the shutdown of the church-run Radio Veritas has 

nothing to do with any criticism of the government. 
The Most Reverend Lewis Ziegler said the station has experienced equipment problems and the 
church wants to shut it down until it purchases new hardware. 
He would not say, however, when the station would be back on the air since it has to find money 
for the new equipment. 
"The station has had no problem with the government. The station was not shut down. Radio 
Veritas had been operating on old equipment bought a few years back from the [United] States. 

We have spent a lot of money on them, but they keep breaking down. Last Tuesday [16 October], 
the station went off the air because a part had spoiled, not because the station was critical of 

government that it was shut down. There was [a] technical breakdown in the station," he said. 
Ziegler would not say when the station would be back on the air because, he said, the church has 
to look for the money to buy new equipment. 
"At the moment, it's not the question of correcting (repairing the broken hardware). It is the 
question of really getting something better that will keep us going. And, because I do not have the 

cash, I cannot tell how long it will take me. But, the station will be opened very soon," the 
archbishop said. 
But, acting radio manager Ade Wede Kekuleh said the archbishop signed a news release informing 
the staff that the station had been acting outside the scope of its licence. 
"They sent a [news] release to institutions signed by him [the archbishop], that was on no 
letterhead, and that was one of the reasons he gave that the institution had been acting outside of 

its scope and they had come under fire for it. So, the archbishop, he really cannot say that because 
they did their releases. They know exactly what they wrote. That's why I keep saying, 'I wonder 
when did the Catholic Church realize that we had been acting outside the scope of our licence,'" 
she said. 
Kekuleh said she is worried because, as much as she knows, from the day Radio Veritas (which 
means truth in Latin) was established in July of 1997, the station has lived up to its name by giving 
credible and unbiased news. 

"Another thing they said is that, in 1996, they [Veritas staff] stepped on toes and the radio got 
burnt. So, what we are concluding is that we did step on toes and that is why they have decided to 
shut down the station," Kekuleh said. 
She said the staff has been locked out of the station and the archbishop has promised to pay them 
off by the end of this month. 
"What they are doing now is severing whatever contracts they may have had with the employees, 
and then if they ever start again, those who are still interested to work with the radio station will 

have to reapply," Kekuleh said. 
Ziegler said it was not true that the employees had been locked out of the station. 
Kekuleh said she and the staff believe there is more to the story than what the church is telling. 
But, she said her only interest is to ensure that her staff is paid off and well. 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6150
http://www.ifex.org/democratic_republic_of_congo/2012/10/22/letter_rebel_leader/
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6152
http://www.voanews.com/content/liberia-radio-veritas-off-the-air/1529413.html


TRRAACE – E-BULLETIN 164   

© Mediafrica.Net 2012  31/10//2012 

18 

Source: VOA News.com website (Washington D.C.), 23 Oct. 2012; quoted by BBC Monitoring 
Global Newsline Media File, 24 Oct. 2012 

 

NEWS FROM :   26/10/2012    [EN] 

Somalia: Al-Shabab's Radio Andalus still on the air in southwest Somalia  

BBC Monitoring can confirm that the Somali Islamist group Al-Shabab's FM station, Radio Andalus, 
is still on air in Baardheere in the southwest Gedo region. This was first observed on 2 October and 
the station was still heard on the air on 23 October. 
The station in Baardheere is the only Radio Andalus transmitter known to be operating following 
the closure of the main outlet in the southern port of Kismaayo, after the city fell to African Union 

(AU) and Somali government forces at the end of September. 
The Somali-language news website Dhacdo.com has been documenting the activities and output of 
Radio Andalus. It was this website that reported on 29 September that Al-Shabab had dismantled 
Radio Andalus's equipment and removed it before leaving Kismaayo. [...] 
Full report and source: Media observation by BBC Monitoring 23 Oct. 2012; quoted by BBC 

Monitoring Global Newsline Media File, 26 Oct. 2012 

 

NEWS FROM :   26/10/2012    [EN] 

South Africa: SAfrica "going ahead" with plan for state-owned internet 
radio station 

[Text] Travelling abroad? You'll soon be able to tune in to the voice of the South African 
government wherever you are. The government is going ahead with plans for a state-owned and 
controlled internet radio station which will be available around the world, and is looking for radio 
experts to set it up and run it - on government instruction. 
The station is a Department of International Relations and Cooperation (Dirco) project. 
"The established internet radio station will be fully owned and controlled by Dirco. Dirco will be 

responsible for providing programming and editorial guidelines," said the tender, which closed last 
week. 
Effectively, this makes it government propaganda. The Star asked the department to explain the 
need for this. 

"The station will be of a talk-show nature and will rely mainly, but not exclusively, on government-
generated content. The station will also solicit various perspectives from independent foreign policy 
role-players, including analysts, for its programming," said department spokesman Nelson Kgwete. 

"Editorially, the station will provide a platform from which the South African government can 
communicate its foreign policy priorities and programme, including achievements and challenges, 
to a wide international audience. South Africa is an influential player in the African continent as 
well as across the emerging world. 
"The formation of the station is in line with South Africa's responsibilities and ambitions in the 
foreign policy front." 
Kgwete said the government already uses available radio platforms to communicate. 

"We are merely creating a platform that will be available to us around the clock and involve all our 
missions across the world. The government is often accused of not communicating enough - this 
platform will bridge that gap," he said. 
The intention is to have a continuously broadcasting station and provide radio skills to Dirco staff. 
Whoever runs the station will "be required to work with Dirco's public diplomacy branch in the 
development, production and streaming of the radio programming", said the bid document. 

Broadcasts will be in English, and the target audience is just about anyone. 

Source: The Star website (Johannesburg), 25 Oct. 2012; quoted by BBC Monitoring Global 
Newsline Media File, 26 Oct. 2012 

 

NEWS FROM :   28/10/2012    [EN] 

Gambia: More People Raise Concern On Taranga FM Closure  

http://allafrica.com/stories/201210240560.html  

Following the publication in the Foroyaa of the comments being made by people from various 
works of life concerning the closure of the Taranga FM, the community radio station based in 
Sinchu Alagie, others are still approaching the paper in order to add their voices in calling for its re-

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6153
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6154
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6154
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6156
http://allafrica.com/stories/201210240560.html


TRRAACE – E-BULLETIN 164   

© Mediafrica.Net 2012  31/10//2012 

19 

opening. 
Speaking to this reporter, one Alhagie Conteh, a business man in Brikama, said the radio has been 
very useful to him with the type of programmes it was offering to its listeners. 
He noted that the radio's review of newspapers was very helpful in enabling him to know what is 
written about happenings in the country. H e added that the radio was like a school to him. He said 

he is calling on the authorities to allow Taranga FM to come back on air. 
Bakary Samateh, who is a businessman and also a resident of Brikama, said he cannot read and 
write or understand what is written in the local newspapers, adding that it was Taranga FM that 
has been informing him about the developments in the country. He said the station was not only 
beneficial to him but served many others like him who depended on it for news in the newspapers. 
He equated the re-opening of Taranga as giving the people back their rights to listen to their media 
organ of choice. He added that since they cannot tune in to the Senegalese radio stations to listen 

to the news, it is their right to have access to a source that presents divergent views on issues of 
national concern. 
Alhagie Ceesay, Mba Fatou Kah and Lamin Conteh who were all part of the listening audience of 
Taranga FM have expressed their wish that the radio is back on air to continue with its 
programmes which they said were very useful to the community. 

They noted their appreciation of the programmes of the radio, particularly the popular Sunday 

programme called 'Wah Sa Xalat' (express your thoughts) and "Mbor Mi", anchored by the station 
proprietor himself. They said the programmes were enlightening Gambians. 
They also called on the concerned authorities to expedite the re-opening of the radio station of 
their choice. 
When contacted to enquire about the state of affairs regarding the re-opening of Taranga FM, Mr. 
Ismaila Ceesay, the proprietor of the radio, said he is presently engaging the Gambia Press Union 
(GPU) and the community elders to discuss with the concerned authorities. "I want to assure the 

listeners that I am not sitting down with folded hands. Every day we are in the process of engaging 
those concerned in the negotiation for the reopening of the radio station. I also want to take this 
opportunity to thank everybody who is expressing concern and making calls for the reopening of 
the radio," said Mr. Ceesay. 
Source: FOROYAA Newspaper (Serrekunda), 23 Oct. 2012; quoted qnd distributed by allAfrica.com 

 

ALERT FROM :   28/10/2012    [EN] 

Liberia: Liberian radio station shut down 

http://www.ifex.org/liberia/2012/10/25/liberia_radio_closure/  

Radio Veritas, a Catholic-run radio station in Liberia, has been shut down. The radio station was 
shut down after Archbishop Jerome Ziegler told a news conference that the station had some 

technical or equipment problems that needed some adjustment.  
It was first reported by FrontPageAfrica that the Catholic Diocese, the owner of the radio station, 
needed a sum of $450 USD to do some repairs of the station's equipment, but was faced with 
financial constraints and could not afford such an amount.  
However, it is widely believed that the reason cited by the Archbishop for the closure could be far 
from the truth.  
In an interview on a local radio station in Monrovia, station manager Ade Weade Kerkulah admitted 

to equipment problems but was quick to say that the problem was not major enough to warrant a 
closure.  
She said the closure was due the constant complaints to the Catholic Church - allegedly by some 
higher ups in government - that the station was going contrary to its "vision statement" and has 
embarked upon reporting on critical issues. Kerkulah told the Center for Media Studies & Peace 
Building (CEMESP) that the Catholic Church has also announced that it would pay severance 
benefits to every employee of the station, and revamp all currently aired programs.  

Recently, Radio Veritas has been very vocal in reporting hard news stories. One example is the 
angle the station took when reporting on the death of four cadets of the Liberia Bureau of Maritime 
Affairs.  
A few months back, a tough talking, provocative program entitled "Topical Issues" was removed 
from the programming log of Radio Veritas on the orders of Archbishop Ziegler.  
CEMESP's Executive Director, Malcolm Joseph, is quoted as saying that the action of the Catholic 
Church is another way of using private owners to silence the views of independent voices in the 

country.  
Mr. Joseph said that CEMESP's legal defence team is currently working with Radio Veritas 
journalists to ensure that the Catholic Church pays them their severance benefit, in accordance 
with the law.  

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6157
http://www.ifex.org/liberia/2012/10/25/liberia_radio_closure/


TRRAACE – E-BULLETIN 164   

© Mediafrica.Net 2012  31/10//2012 

20 

Source: Center for Media Studies & Peace Building, Press Release, 19 Oct. 2012; quoted by IFEX, 
25 Oct. 2012 

 

ALERT FROM :   28/10/2012    [EN] 

Somalia - Radio Shabelle journalist badly injured in targeted shooting 

http://en.rsf.org/somalia-radio-shabelle-journalist-badly-22-10-2012,43565.html  

Reporters Without Borders is deeply shocked by yesterday evening’s attempt to murder Radio 
Shabelle journalist Mohamed Mohamud Turyare, who was shot four times in the chest and 
abdomen by two gunmen as he left a Mogadishu mosque. 
He was rushed to the capital’s Madina Hospital, where he underwent immediate surgery. Doctors 

said after the operation that his injuries no longer posed a threat to his life. 
"Somalia has been Africa’s deadliest country for journalists for years," Reporters Without Borders 
secretary-general Christophe Deloire said. "With 15 journalists killed since the start of this year, it 
now ranks alongside Syria as one of the two deadliest countries in the world for the media. 
"This latest attack on a journalist is a direct result of the permanent climate of impunity and 

hostility towards freedom of information that reigns in this Horn of Africa country." 

Deloire added: "Members of the Somali armed forces were present during yesterday’s attempt to 
murder Turyare and fired back at his assailants. We hope the authorities will quickly take the 
necessary measures to identify and prosecute those responsible for this criminal act." [...] 
Full report and source: Reporters without Borders (Paris), 22 Oct. 2012 

 

NEWS FROM :   28/10/2012    [EN] 

South Sudan: Praise for South Sudan Radio Show  

http://allafrica.com/stories/201210170358.html  

Listeners call in to local radio stations after series on women's rights starts airing. 
A new IWPR radio programme discussing women's rights in South Sudan has received a warm 
welcome from listeners in the region. 
Nadhrat al-Shafafa, which means "Transparent View", is a 15-minute weekly magazine show 

broadcast in and around the towns of Wau and Malakal, and in Gidel, north of the border in Sudan. 
It is produced in partnership by the Catholic Radio Network, CRN. 

Launched in August, the weekly show has already covered issues affecting the daily lives of women 
in South Sudan, including alcoholism, forced marriage and abortion. 
Nadhrat al-Shafafa consists of a mix of news, interviews and analysis, with an emphasis on 
women's rights. It aims to provide women with a place where they can access independent 
information about the rule of law and women's rights, and to stimulate debate through local radio 

in northern parts of South Sudan, on the border with Sudan. It provides an opportunity for people 
living in these volatile frontier areas to become better informed about issues facing their 
communities, and also to air their own views. 
The content is gathered and recorded by IWPR's and CRN's female reporters in Wau, Malakal and 
Gidel. 
The first programme, produced by a team of IWPR-trained reporters in Gidel, featured a woman 

called Romia Ismail, who is something of a role model as she manages to earn a living while caring 
for her family. She works as a midwife and farmer, while also single-handedly looking after her 
immediate and extended family and educating her children. 
After the programme went out, listeners told the reporters in Gidel how much it had inspired them. 
"I am impressed by Romia, who is able to work at the hospital, farm, and take care of her 
children," one female listener commented. "This shows us that we can also do more jobs so that 
we provide for our families. This programme has opened my eyes, especially to the need to try to 

do something to help my husband take care of our family." 
Nadhrat al-Shafafa is broadcast by Radio Voice of Hope in Wau, Radio Voice of Peace in Gidel and 
Radio Saut al-Mahabba in Malakal. At the moment it is in Arabic, and there are plans to produce 
versions in the Dinka, Nuer, Shilluk and Tira languages. 
In Malakal and Wau, the stations host live phone-ins after the programme to give listeners a 
chance to voice their opinions and address their concerns directly to representatives of local 
government and other relevant groups. 

Full report and source: Institute for War & Peace Reporting, 15 Oct. 2012; quoted and distributed 
by allAfrica.com 

 

ALERT FROM :   30/10/2012    [EN] 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6158
http://en.rsf.org/somalia-radio-shabelle-journalist-badly-22-10-2012,43565.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6160
http://allafrica.com/stories/201210170358.html


TRRAACE – E-BULLETIN 164   

© Mediafrica.Net 2012  31/10//2012 

21 

DRCongo: Eastern DRCongo authorities shuts down radio station  

[Reporter] Nord Kivu Province administrative leaders have banned Radio Ngoma FM in Beni town 
after accusing it of broadcasting a message from a rebel group active in eastern DRCongo. They 

accused the private radio station of broadcasting a subversive message calling for the recruitment 
into a new rebel group close to the M23 rebel group in Beni and Lubero territories found in the 
north of Nord Kivu province. Mr Nyoni Bwanakawa, the mayor of Beni town in the north eastern 
DRCongo, explained the reason behind this decision. 
[Bwanakawa] This is completely a plot to balkanise the country. Such message calling for the 
rebellion against the government [of DRCongo] is unacceptable for the sake of the prevailing 
peace. Following this, we were forced to take a stern decision of closing the signals of Radio Ngoma 

FM. 
[Presenter] However, the managing director [Jules Mungwana] of this private radio station said 
that the decision was purely political as the owner of the private radio station is former minister, 
Antipas Mbusa, Nyamwisi, now a politician from the opposition. 
[Mungwana] Ever since Honourable Antipas Mbusa Nyamwisi went into the opposition against the 
[current] head of state, his political party and his private radio station have been accused of being 

in connivance with M23 rebel group. 

[Presenter] He strongly denounced the occupation of Radio Ngoma FM by the police who have 
seized several equipments and denied access to any of his journalist. 
Radio Ngoma FM is one of the private radio stations broadcasting from Beni town, 200 km south of 
Bunia town. Its owner, Honourable Antipas Mbusa Nyamwisi currently sitting as an MP from the 
opposition at the National Assembly, was a close ally of President Joseph Kabila. However, he was 
sacked in 2010 from his ministerial post at the DRCongo central government. He decided to run as 

a presidential contender against President Joseph Kabila in the November 2011 polls. His political 
party, the Congolese Rally for Democracy/Kisangani Liberation Movement [RCD/KML], has been 
accused lately by the current Kinshasa administration of having close links with M23 rebel group 
active since mid of this year in the territory of Rutshuru, Nord Kivu province. Representatives of his 
political party continue to deny any involvement of Honourable Antipas Mbusa Nyamwisi and his 
party in the ongoing war destabilising eastern DRCongo. 
Source: Radio Candip (Bunia), in French, 27 Oct. 2012; translated and quoted by BBC Monitoring 

Global Newsline Media File, 30 Oct. 2012 

 

NOUVELLES 
ALERT FROM :   07/10/2012    [FR] 

Burundi: J-4 avant le procès en appel de Hassan Ruvakuki 

http://fr.rsf.org/burundi-j-4-avant-le-proces-en-appel-du-04-10-2012,43484.html  

Le procès en appel du journaliste Hassan Ruvakuki, condamné à la prison à perpétuité en première 
instance, en juin dernier, s’ouvrira le 8 octobre 2012, à Gitega (Centre). Un représentant de 
Reporters sans frontières se rendra sur place pour assister aux audiences. L’organisation a appris 
que plusieurs diplomates en poste à Bujumbura feront de même. [...] 
Texte complet et source: Reporters sans frontières (Paris), 4 oct. 2012 

 

ALERT FROM :   07/10/2012    [FR] 

Madagascar: Journalistes de Free FM - Liberté retrouvée 

http://www.madagascar-tribune.com/Liberte-retrouvee,18004.html 

Dans un communiqué diffusé à toutes les rédactions, les trois journalistes de Free Fm, Fidèle 
Razara Pierre, Lalatiana Rakotondrazafy et Lalanirina Razanajatovo, annoncent qu’ils ont recouvré 
leur liberté après qu’ « une entente mutuelle acceptable, garantissant leur sécurité et leur retour à 

la vie normale, ait été convenue entre les autorités transitoires d’une part et l’Ambassade d’Afrique 
du Sud à Madagascar, la SADC ainsi que leurs partenaires internationaux au sein des Nations Unies 
d’autre part ». Ils déclarent dans ce communiqué qu’ils s’étaient réfugiés à l’Ambassade d’Afrique 
du Sud à Madagascar et que depuis samedi 29 septembre 2012, ils ont quitté libres cette résidence 
de l’Ambassade. 
À beaucoup d’égards, cette affaire Free Fm s’est donc transformée en affaire diplomatique ou du 
moins a été résolue avec diplomatie et de manière diplomatique sans qu’aucune question de police 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6167
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6116
http://fr.rsf.org/burundi-j-4-avant-le-proces-en-appel-du-04-10-2012,43484.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6118
http://www.madagascar-tribune.com/Liberte-retrouvee,18004.html


TRRAACE – E-BULLETIN 164   

© Mediafrica.Net 2012  31/10//2012 

22 

ou judiciaire n’intervienne. Et les journalistes de Free Fm s’en réjouissent tout en reconnaissant les 
« efforts considérables déployés par les deux parties pour parvenir à cette entente, au nom des 
principes de la liberté de la presse et la liberté d’expression » ; et ils espèrent vivement que cette 
entente puisse être respectée scrupuleusement par toutes les parties prenantes. Les journalistes 
de Free Fm se disent rassurés de pouvoir encore compter sur l’ambassadeur sud-africain et de la 

collaboration du bureau de liaison de la SADC « sur leur protection et leur suivi sur notre situation, 
jour par jour, comme cela a été également convenu entre les parties prenantes ». 
Free Fm réémettra donc bientôt. Toutefois, l’émission « anao ny fitenenana » animée par Lalatiana 
Rakotondrazafy et Fidèle Razara Pierre ne reprendra pas encore. 
Source: Madagascar Tribune (Antananarivo), 3 oct. 2012 

 

NEWS FROM :   07/10/2012    [FR] 

Tunisie: Action de protestation devant l'établissement de la radio  

http://fr.allafrica.com/stories/201210051208.html  

Des journalistes de la Radio nationale tunisienne ont observé, hier matin, devant le siège de 

l'établissement, un mouvement de protestation pour dénoncer les pratiques qu'ils ont qualifiées 

d'«abusives et autoritaires», venant des directions générales des radios publiques. 
Le mouvement a été marqué par la présence de plusieurs constituants, des représentants de la 
Fédération internationale des journalistes (FIJ), de la Ligue tunisienne de défense des droits de 
l'Homme (Ltdh) et des membres de l'Instance nationale pour la réforme de l'information et de la 
communication (Inric) qui s'était autodissoute le 4 juillet dernier, a constaté un journaliste de 
l'agence TAP. 
L'agence TAP a essayé de contacter le directeur de la Radio nationale qui demeure injoignable. 

Une déclaration commune du personnel de la radio, publiée en début d'après-midi, fait état de la 
«dégradation de la situation professionnelle et sociale» dans l'établissement depuis la nomination 
de l'actuel directeur. Elle dénonce notamment des pratiques de marginalisation, de pressions, de 
règlements de comptes et de mutations abusives ainsi qu'une mainmise sur l'établissement et 
l'ingérence dans la ligne éditoriale des journalistes et animateurs «remplacés par des 
collaborateurs externes pour servir un agenda politique précis». 
Les journalistes de la Radio nationale revendiquent, dans la déclaration, la séparation entre 

l'administration et la rédaction et l'application des décrets-lois 115 et 116. Ils exigent, également, 
l'annulation des décisions abusives et des concours «douteux» et indiquent qu'un autre 

rassemblement de protestation est prévu aujourd'hui à 10h00. 
Source: La Presse.tn (Tunis), 5 oct. 2012; repris et distribué par allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   07/10/2012    [FR] 

Cote d'Ivoire: Radio de proximité - Les animateurs remis à niveau  

http://fr.allafrica.com/stories/201210050750.html  

Les membres de l'Union des radios de proximité de Côte d'Ivoire (Urpci) ont vu leurs capacités 
renforcées, dans le cadre d'un atelier initié par l'ambassade des Etats Unis à Abidjan, le lundi 1er 
octobre dernier, au siège de l'Union, à Adjamé. 

«Rôle d'une radio communautaire dans le développement local» était le thème de la formation. 
Selon le formateur, Edouardo Cue, journaliste américain la radio informe, forme et éduque en 
matière de santé, éducation, infrastructures, vivrier. «Le journaliste doit être curieux, être honnête 
intellectuellement et avoir le sens de la justice», a-t-il conseillé. L'interview par exemple, a-t-il, 
révélé est au coeur du journalisme. «Il faut poser des questions précises pour avoir des réponses 
précises, non sans hiérarchiser le questionnaire», a-t-il indiqué. 
Par ailleurs, il a déploré que les médias publics fassent trop de reportages sur le chef de l'Et et le 

caractère partisan de la presse écrite ivoirienne. 
L'attaché de presse de l'ambassade des Etats Unis à Abidjan, Philipp Grant, quant à lui, a indiqué 
que l'engagement de son institution auprès des médias est une priorité parce que sans les médias, 
la Côte d'Ivoire ne peut pas avancer et que le renforcement des capacités des journalistes doit 
contribuer au processus de réconciliation. 
Le président de l'Urpci, Karamoko Bamba, a souhaité que la formation s'étende aux animateurs des 
radios de proximité de l'intérieur de la Côte d'Ivoire. 

SOurce: Notre Voie (Abidjan), 4 oct. 2012; repris et distribué par allAfrica.com 

 

RESOURCE FROM :   10/10/2012    [FR] 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6119
http://fr.allafrica.com/stories/201210051208.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6120
http://fr.allafrica.com/stories/201210050750.html


TRRAACE – E-BULLETIN 164   

© Mediafrica.Net 2012  31/10//2012 

23 

Ressource: Dossiers techniques de radio rurale du CTA 

http://ruralradio.cta.int/fr/index.html  

Le CTA (Centre Technique de Coopération Agricole et Rurale) a plus de 50 Dossiers de Ressources 

de Radio Rurale disponibles sur son site Web. Chaque dossier focalise sur un sujet spécifique, par 
exemple la santé animale, et contient de courtes interviews audio, des transcriptions, des 
suggestions pour présenter chaque entrevue, ainsi que des informations techniques sur le sujet et 
des conseils sur l’utilisation du dossier pour votre programmation radio. 
Source: Agro Radio Hebdo, nr. 219, 9 oct. 2012 

 

ALERT FROM :   10/10/2012    [FR] 

Burundi - Report du procès : Hassan Ruvakuki "plutôt confiant", ses 
confrères déçus 

http://fr.rsf.org/burundi-report-du-proces-de-hassan-09-10-2012,43500.html 

"C’est à la stupéfaction générale que le président de la cour d’appel de Gitega (Centre) a conclu la 
première journée du procès en appel de Hassan Ruvakuki et de ses 22 co-accusés, le 8 octobre 
2012, en annonçant que la prochaine audience se tiendrait le 18 octobre. Toute l’assistance 
s’attendait à revenir dès le lendemain matin et s’y était d’ailleurs préparée", a constaté le 
représentant de Reporters sans frontières qui assistait aux débats, à Gitega, en signe de soutien au 
journaliste de Bonesha FM et correspondant du service en swahili de Radio France Internationale 
(RFI). 

La journée avait été consacrée à l’audition de moins d’une dizaine des co-accusés. Le cas de 
Hassan Ruvakuki, condamné en juin dernier à la prison à perpétuité, n’avait pas encore été abordé. 
"Nous passons d’un extrême à l’autre. En première instance, le juge s’était précipité. Maintenant, 
au contraire, les choses semblent prêtes à traîner. La justice burundaise balbutie, et nous avec", a 
déclaré Reporters sans frontières. 
"Contrairement à ce qui s’était passé auparavant à Cankuzo (Est), le siège a semblé plutôt à 

l’écoute et pour la première fois, les prévenus et leurs avocats ont pu s’exprimer sur le fond. Mais 
la décision du juge de reporter la prochaine audience prolonge encore l’attente de notre confrère, 
déjà injustement emprisonné depuis plus de dix mois", a ajouté l’organisation. 
Patrick Nduwimana, directeur de Bonesha FM, la station qui emploie Hassan Ruvakuki, s’est 
immédiatement dit "très déçu". "Nous étions prêts pour un procès marathon. Pourquoi nous faire 

attendre et revenir la semaine prochaine ?", s’est-il interrogé. "Ce n’est pas un bon signe, cela 
signifie que l’affaire va encore traîner", a pour sa part estimé Alexandre Niyungeko, président de 

l’Union burundaise des journalistes (UBJ). 
Le principal intéressé, Hassan Ruvakuki, ne semblait pas lui-même savoir si ce report était une 
bonne ou une mauvaise nouvelle. "Ça va aller, merci pour tout, je rentre à Muramvya (la ville où il 
est emprisonné). Ça va aller", s’est-il contenté de dire au représentant de Reporters sans frontières 
avant de quitter la salle. 
Environ 300 personnes assistaient au procès (une partie dans la salle, comble, l’autre assise devant 
le bâtiment de la cour d’appel, au soleil, et écoutant le déroulement à travers des haut-parleurs). 

Parmi l’assistance, plusieurs diplomates et des représentants d’organisation de défense des droits 
de l’homme (Human Rights Watch) et de défense des journalistes (Reporters sans frontières). La 
presse locale avait massivement fait le déplacement : Bonesha FM, Radio Publique Africaine (RPA), 
Iwacu, Net Press, etc. 
Jean-Claude Kavumbagu, directeur de Net Press et dernier journaliste emprisonné au Burundi 
avant Hassan Ruvakuki, était présent "pour marquer (son) soutien à l’égard d’un confrère qui 

traverse la même épreuve que (lui)". 
Source: Reporters sqns frontieres, 9 oct. 2012 

 

NEWS FROM :   11/10/2012    [FR] 

Sénégal: Solidarité avec Radio AFIA FM (Dakar)  

http://www.wmaker.net/RSForg/Solidarite-avec-Radio-AFIA-FM-
Dakar_a346.html?preaction=nl&id=12955525&idnl=121974&  

Les pluies et le vent extrêmement violent fin septembre dernier ont causé des dégâts énormes 
dans la capitale du Sénégal.  
AFIA FM émettant sur 93 Mhz n'a pas échappé à ces intempéries. Le mât (antenne) a été 
endommagé. Il est aujourd'hui inutilisable. AFIA est donc sans voix depuis dix jours.  

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6122
http://ruralradio.cta.int/fr/index.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6130
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6130
http://fr.rsf.org/burundi-report-du-proces-de-hassan-09-10-2012,43500.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6134
http://www.wmaker.net/RSForg/Solidarite-avec-Radio-AFIA-FM-Dakar_a346.html?preaction=nl&id=12955525&idnl=121974&
http://www.wmaker.net/RSForg/Solidarite-avec-Radio-AFIA-FM-Dakar_a346.html?preaction=nl&id=12955525&idnl=121974&


TRRAACE – E-BULLETIN 164   

© Mediafrica.Net 2012  31/10//2012 

24 

La solidarité de tous peut permettre un prompt retour sur les ondes. Si vous souhaitez apporter 
votre soutien à cette radio partenaire de Radio Sans Frontière, écrivez à : 
secretariat@radiosansfrontiere.org  
Source: Radio Sans Frontière (France), 11 oct. 2012 

 

ALERT FROM :   24/10/2012    [FR] 

RDC: insécurité et les menaces contre les journalistes en territoires 
rebelle du « M23 »  

http://www.jed-afrique.org/fr/index.php?option=com_content&task=view&id=997&Itemid=9&id_alerte=1140  

JED et RSF dénoncent le climat d’insécurité et les menaces contre les journalistes en territoires 
rebelle du « M23 » 
 
Dans une lettre conjointe adressée, vendredi 19 octobre 2012, à Monsieur Jean-Marie Runiga, 
coordonnateur politique du Mouvement armé dénommé « M23 », Reporters sans Frontières (RSF) 
et Journaliste en danger (JED) ont exprimé leurs vives inquiétudes concernant le climat d’insécurité 

dans lequel travaillent les journalistes dans les territoires sous contrôle de M23. Les deux 

organisations ont tenu à attirer l’attention du coordonnateur politique du M23 sur la responsabilité 
qui lui incombe d’assurer la sécurité des professionnels des médias dans l'exercice de leur fonction 
et de faire respecter la liberté de la presse et le droit à l’information dans les zones sous son 
contrôle.  
Selon nos informations, Jean-Baptiste Kambale, directeur de la Radio Communautaire Ushirika 
(RACOU), émettant à Rutshuru, un territoire sous contrôle du M23, situé à 75 kms de Goma (chef-

lieu de la province du Nord-Kivu), fait l'objet d'un harcèlement suite à une série de reportages de 
la chaîne TV5 Monde montrant les exactions contre les populations civiles et autres violations des 
droits de l’homme commises par les troupes du M23. Mardi 25 septembre 2012, Kambale a été 
vigoureusement interpellé par l’administrateur de Rutshuru, M. Benjamin Sibomango, qui lui a 
reproché d’avoir facilité le travail de l'équipe de TV5 Monde. 
Dans un appel téléphonique, l’administrateur du territoire de Rutshuru lui a promis la mort en ces 
termes : "Tu nous as amené les Blancs à Rutshuru pour nous critiquer. Tu sais que nous sommes 

rebelles. Pour nous, tuer quelqu’un est un petit problème".  
Le lendemain, c’était le tour du porte-parole du M23, Vianney Kazarama, d’exprimer ouvertement 
son mécontentement à l'encontre du journaliste sur les informations diffusées par la chaîne 

française, le considérant désormais comme un « ennemi » à la solde du pouvoir de Kinshasa 
chargé de ternir l’image de son Mouvement. M. Kazarama était encore revenu à la charge contre le 
journaliste, lundi 15 octobre 2012, en l’accusant de l’avoir piégé et d'avoir abusé de sa bonne foi. 
En raison de toutes ces menaces directes, Jean-Baptiste Kambale vit désormais dans la 

clandestinité et craint pour sa vie et celle de sa famille. 
Les deux organisations ont demandé à M. Jean-Marie Runiga de s’exprimer clairement en se 
désolidarisant des propos et menaces proférés contre les journalistes travaillant dans les territoires 
sous le contrôle de ce mouvement armé, notamment à Rutshuru, dans la province du Nord-Kivu 
(Est du pays) et d’user de toutes ses prérogatives pour assurer la sécurité physique de Jean-
Baptiste Kambale. [...] 

Texte complet et source: Journaliste en danger (Kinshasa), 19 oct. 2012 

 

ALERT FROM :   24/10/2012    [FR] 

Somalie: Un journaliste de radio somalien est grièvement blessé après 
une tentative d'assassinat 

http://www.ifex.org/somalia/2012/10/22/shabelle_journalist_shot/fr/  

Reporters sans frontières est profondément choquée par la tentative d'assassinat perpétrée, dans 
la soirée du 21 octobre 2012, contre Mohamed Mohamud Turyare. Attaqué par deux hommes 
armés alors qu'il sortait d'une mosquée à Mogadiscio, le journaliste de Radio Shabelle a reçu 
quatre balles à l'abdomen et à la poitrine. Il a immédiatement subi une opération chirurgicale à 

l'hôpital Madina, dans la capitale somalienne. Ses jours ne sont plus en danger. [...] 
Texte complet et source: Reporters sans frontières (Paris), quoted by IFEX, 22 oct. 2012 

 

NEWS FROM :   26/10/2012    [FR] 

RDC: Kasaï-Oriental : les publicités sur les antennes strictement 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6149
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6149
http://www.jed-afrique.org/fr/index.php?option=com_content&task=view&id=997&Itemid=9&id_alerte=1140
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6151
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6151
http://www.ifex.org/somalia/2012/10/22/shabelle_journalist_shot/fr/
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6155


TRRAACE – E-BULLETIN 164   

© Mediafrica.Net 2012  31/10//2012 

25 

contrôlées 

http://www.syfia-grands-lacs.info/index.php?view=articles&action=voir&idArticle=2687  

Au Kasaï-Oriental, les publicités sur les radios et télévisions sont désormais strictement contrôlées 

par le Conseil supérieur de l'audiovisuel et de la communication. Trop de dérapages qui choquent la 
population ont été constatés. 
Au Kasaï oriental, depuis début septembre, aucune publicité ne peut passer sur les antennes des 
radios et télévisions sans le visa du Conseil supérieur de l’audiovisuel et de la communication 
(CSAC). Le ministre provincial de la Communication a aussi mis en place une commission mixte 
CSAC, division des Médias et Observatoire de médias congolais (OMEC) qui doit revisiter toutes les 
publicités.  

Ces décisions font suite à un pénible constat. Selon le chargé des contentieux au CSAC, les 
messages publicitaires des bureaux d’achat et vente de diamant contiennent des insinuations, 
comme ‘’Il est le seul‘’, des écarts de langage du genre ‘’l’éternel’’ patron, ‘’après la Banque 
mondiale, c’est lui !’’ Les responsables de ces bureaux tenus par les expatriés ou le nationaux se 
livrent ainsi à des attaques à peine voilées. Les premiers se disant plus riches que les deuxièmes. 
‘’Elles frisent l’atteinte à la moralité et à la personne de nos enfants‘’, s’indigne une téléspectatrice 

d’une chaîne locale.  

Selon Dieudonné Tshibamba du CSAC, ils sont allés trop loin dans les écarts. On peut voir, par 
exemple, dans une publicité un albinos à qui on fait dire que l’expatrié surtout blanc ne peut rien 
faire et n’est pas riche. Pour riposter, on voit un noir menotté par un blanc.  
Des directeurs de programme qualifiés 
Pour Clément Tshidibi, chef de division de Communication et médias, ces publicités qui ont aussi la 
particularité de montrer des masses d’argent en monnaie locale et en devises, ternissent l’image 

de la province. ‘’Elles marquent négativement les jeunes qui sont tentés d’abandonner les études 
au profit du diamant visant l’enrichissement rapide’’, a-t-il ajouté. Selon D. Tshibamba, les raisons 
de la diffusion de ces publicités mensongères sont nombreuses : la concurrence déloyale, la sous 
qualification des responsables des médias, la pauvreté des chaînes de radios et télévisions et 
l’ignorance de la loi. Selon lui, une grande partie des directeurs des programmes n'est pas 
professionnelle et ne connait pas la loi sur la publicité. Ils négocient à genoux devant les 
annonceurs (les responsables de bureau de diamant) nantis qui imposent le prix et la durée de la 

publicité en lieu et place des responsables des chaînes.  
C’est pourquoi le CSAC, comme le prévoit la loi de janvier 2011, qui dit que ‘’toute publicité est 
soumise au contrôle’’, a procédé au contrôle de toutes les annonces jugées non conformes pour les 

adapter à la loi dans le fonds et dans la forme, et aussi des CV des directeurs des programmes. 
Celui qui ne remplit pas les conditions devra être déposé au profit de professionnels qui ont la carte 
nationale de presse ou qui sortent d’une école de formation en sciences de l’Information et de la 
communication pour avoir des interlocuteurs valables et maitrisant la loi.  

Des contrats de travail pour les journalistes 
Pour parer au plus pressé, la commission doit assainir l’espace médiatique de toutes les publicités 
qui sont de nature à choquer les convictions morales, religieuses, philosophiques ou politiques du 
public comme le prévoit la loi qui, selon Hyppolyte Mutombo Mbwebwe, ministre provincial de la 
Communication et média, ancien journaliste, doit désormais être strictement appliquée. Pour Baba 
Isaac Kalonji de l'OMEC, le ton devra être donné par les autorités et les hommes politiques 

détenteurs de chaînes de radios et de télévisions ’’si l’exemple vient d’en haut, personne ne peut 
faire fi de la loi".  
Outre les lois, la charte de l’Union nationale de la presse du Congo et le code d’éthique de 
déontologie du journaliste interdisent aux hommes des médias de donner leur voix pour faire de la 
publicité alors que des journalistes sont souvent utilisés comme publicistes en raison de leur 
popularité.  
Selon D. Tshibamba le journaliste le fait souvent par manque de moyens pour nouer les deux bouts 

du mois. L’objectif du CASC est aussi de protéger les professionnels qui devront signer des contrats 

de travail avec le promoteur de leur média. Ceci obligera les employeurs à respecter leurs devoirs. 
"70% des hommes de médias de la ville n’ont pas signé de contrat de travail. C’est dans cette 
catégorie qu'on enregistre des dérapages". 
Source: Syfia Grands Lacs, 25 oct. 2012 

 

RESOURCE FROM :   28/10/2012    [FR] 

La radio face à la révolution numérique 

http://atelier.rfi.fr/profiles/blogs/radio20  

La semaine dernière, Paris accueillait pour la deuxième fois la rencontre Radio 2.0. L'Atelier s'est 

http://www.syfia-grands-lacs.info/index.php?view=articles&action=voir&idArticle=2687
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6159
http://atelier.rfi.fr/profiles/blogs/radio20


TRRAACE – E-BULLETIN 164   

© Mediafrica.Net 2012  31/10//2012 

26 

associé aux organisateurs pour une table ronde spéciale Radio et interactivité avec les audiences. 
L'occasion de faire le point sur la manière dont le média radio négocie le virage numérique. 
Compte-rendu et enregistrement audio dans ce billet. 
Texte complet, audio et source: Atelier des médias, Web-émission participative pour la 
communauté des médias et réseau social de rfi, 26 oct. 2012 

 

NEWS FROM :   28/10/2012    [FR] 

Madagascar: Omert - Radio Taratra fermée, free fm doit repasser le test 
technique 

http://fr.allafrica.com/stories/201210280381.html  

L'équipe de l'Office Malgache d'Etude et de Régulation des Télécommunications (OMERT) a procédé 
hier à la fermeture de la Radio Taratra. Une station que Jean de Dieu Randimbisoa, Directeur de la 
Gestion des Fréquences auprès de l'OMERT considère comme une « radio pirate ». Et ce, dans la 
mesure où la station en question n'aurait reçu ni autorisation technique, ni autorisation 
administrative. 

Selon ce responsable, la Radio Taratra n'aurait même pas obtenu un avis favorable émanant du 
ministère de la Communication. Dans sa lettre de mise en demeure adressée à cette station le 15 
mai dernier, la Commission Spéciale à la Communication Audiovisuelle (CSCA) a notamment 
expliqué que « la Radio Taratra n'a reçu aucune autorisation émanant de l'autorité en charge de la 
régulation de l'audiovisuel à Madagascar ». A l'époque, les responsables de ladite station ont 
soutenu que 105.6 a obtenu une licence radio et une autorisation d'émettre du temps de l'ancien 

ministre, Félix Malazarivo, mais l'agrément a par la suite été suspendu. 
80 stations fermées. Jean de Dieu Randimbisoa a également évoqué le cas de la Radio Free FM 
hier. D'après ses explications, « sur le plan administratif, cette station a respecté les procédures 
légales parce qu'elle utilise une licence appartenant à Technimad Radio. Par contre, si elle entend 
reprendre son émission avec de nouveaux matériels, Free FM devrait repasser un test de 
vérification technique et une procédure de contrôle de son émetteur ». 
Faut-il rappeler que les matériels de cette station dirigée notamment par Lalatiana Rakotondrazafy 

et Fidèle Razara Pierre ont été saisis par l'Emmoreg au lendemain du coup d'Etat manqué du 1er 
RFI. Depuis 2009, de nombreuses stations audiovisuelles ont été sanctionnées, soit par la 
fermeture, soit par une lettre de mise en demeure émanant de la CSCA. Une entité composée 
entre autres, du ministère de la Communication, du ministère des Télécommunications, de l'OMDA 

et de l'OMERT. 
On peut citer entre autres, le cas de la Radio Fahazavana appartenant à l'Eglise FJKM, fermée 
depuis juin 2010 et de la Radio Fototra du parti Vert, fermée au mois de septembre de la même 

année. Depuis le lancement du processus d'assainissement évoqué par le ministère de tutelle, près 
de 80 stations audiovisuelles ont été fermées à Madagascar. 
Source: Midi Madagasikara (Antananarivo), 24 oct. 2012; repris et distribué par allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   28/10/2012    [FR] 

Burkina Faso: Rentrée radiophonique de Optima Fm  

http://fr.allafrica.com/stories/201210170971.html  

Après deux années d'exercice, la Radio Optima FM marque un arrêt à travers une rentrée 
radiophonique. Le top de départ des activités de ces journées portes ouvertes marquant 
l'intervention d'une nouvelle grille de programme pour une radio encore à l'écoute de ses auditeurs 
a été lancé le lundi 15 octobre 2012 par une conférence de presse organisée au sein de la radio à 

Ouagadougou. 

Cela fait deux ans que la Radio Optima FM émettant sur la bande 106.8 FM à Ouagadougou et sur 
la fréquence 102.2 à Koudougou a fait son apparition dans le paysage médiatique au Burkina Faso. 
Pour répondre aux exigences des auditeurs dans un climat marqué par la concurrence, la radio fait 
une pause pour revoir ses priorités afin de répondre toujours présent dans le choix des émissions 
et dans la programmation des plages musicales, selon les mots du patron de la radio, Ambroise 
Tapsoba. Au cours d'une conférence de presse tenue le lundi 15 octobre 2012, au sein de la station 

à Ouagadougou, le directeur général a exposé aux hommes de médias les nouvelles grandes lignes 
de la grille des programmes qui vient d'être adoptée pour parfaire les attentes de son auditorat. 
Désormais, la majeure partie des émissions seront tournées vers le social, suivront les émissions 
politiques, élections couplées obligent et celles généralistes. 
Concrètement, la station envisage de « dynamiser la cellule information, créer d'autres émissions 
de proximité et surtout d'interactivité, la formation de nos journalistes et certains animateurs, 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6161
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6161
http://fr.allafrica.com/stories/201210280381.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6162
http://fr.allafrica.com/stories/201210170971.html


TRRAACE – E-BULLETIN 164   

© Mediafrica.Net 2012  31/10//2012 

27 

l'exploitation d'autres domaines d'activités afin de permettre à nos auditeurs d'être au parfum de 
certains offres de service, etc. », a précisé Ambroise Tapsoba. Les auditeurs peuvent déjà noter de 
nouvelles émissions qui sont à l'affiche telles que « Actu-intégration » qui sera une émission sur les 
enjeux de l'intégration. Le monde féminin peut s'apprêter pour l'émission « Salut les copines » qui 
le permettra de s'exprimer sur sa vie sociale, ou bien « Ça bouge où ? » qui est une émission de 

détente que propose la station aux auditeurs, selon les organisateurs de cette conférence. 
Le nouveau directeur de la radio, Aristide Ouédraogo, a exprimé son ambition de faire de sa radio 
un canal d'information en promettant des interventions en direct par le biais des correspondants ou 
journalistes sur place. Pour une première fois dans l'histoire des radios privées, la Radio Optima a 
opté d'optimiser ses efforts en évaluant sa grille annuelle par l'instauration d'une rentrée 
radiophonique. Les portes de la station resteront ouvertes du 25 au 28 octobre 2012 pour tous 
ceux qui auront envie de visiter ou même de participer à la réalisation en direct des émissions, 

d'avoir accès aux locaux de la Radio Optima FM. 
Source: Le Pays (Ouagadougou), 16 oct. 2012; repris et distribué par allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   28/10/2012    [FR] 

Tunisie: Démission du directeur et du chef de service de la 

programmation de radio Sfax  

http://fr.allafrica.com/stories/201210181354.html  

Le directeur de Radio Sfax, Malek Riahi et le chef de service de la programmation à la même Radio, 
Henda Lassouad ont démissionné, jeudi de leurs postes, en raison du climat de tension qui règne, 

depuis plusieurs jours, dans cet établissement. 
La direction de l'établissement de la Radio tunisienne a nommé Hichem Karray, qui occupait le 
poste de responsable du département d'informatique, à la tête de cette radio. 
Source: Tunis Afrique Presse (Tunis), 18 oct. 2012; repris et distribué par allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   28/10/2012    [FR] 

Tunisie: Médias - Un technicien à la tête de radio-Sfax 

http://fr.allafrica.com/stories/201210190795.html  

M. Hichem Karray a été nommé, hier, par la direction générale de la Radio tunisienne, directeur de 

Radio-Sfax. Le nouveau directeur de Radio-Sfax occupait le poste de responsable du département 
informatique au même média. 
De son côté, les quelques mois qu'il a passés à la tête de Radio-Sfax semblent avoir été très 

difficiles. Il a fini par jeter l'éponge. Malek Riahi a préféré regagner son poste en tant que rédacteur 
en chef adjoint à radio jeune et de démissionner de son poste en tant que directeur de Radio-Sfax. 
Sa démission, devenue officielle hier, a été précédée par la démission du chef de la programmation 
de la même radio, Henda Lassoued, chose qui a rendu sa mission de plus en plus rude. Sans 
compter le manque de personnel, de moyens techniques, mais aussi de décentralisation au niveau 
de la prise de décision. 
Contactée par téléphone, Mme Henda Lassoued a expliqué sa démission par le climat de tension 

qui règne au sein de l'établissement. Une tension nourrie de pressions exercées sur tous ceux qui 
veulent innover et être au service des auditeurs. 
La brève expérience de Malek Riahi à la tête de Radio-Sfax a été marquée essentiellement par la 
diffusion des programmes radiophoniques, pour la première fois depuis le démarrage de cette 
radio, sans interruption. Basée sur un système numérique et technique de pointe, cette expérience 
a permis de développer de nouvelles possibilités de diffusion. Cela sans oublier l'enrichissement de 

la grille de la programmation par 18 nouveaux titres. 

Il y a lieu de rappeler que de son côté, le directeur de Radio-Monastir a lui aussi démissionné de 
son poste quelques jours après sa nomination. La «moisson» des démissions semble commencer 
tôt pour les responsables de la Radio tunisienne ! 
Source: La Presse.tn (Tunis), 19 oct. 2012; repris et distribué par allAfrica.com 

 

RESOURCE FROM :   29/10/2012    [FR] 

RDC: En toute liberté" le livre de Freddy Mulongo sur United Radio, MBC, 
Radio Cité et Kanal K 

http://reveil-fm.com/index.php/2012/10/26/2986-en-toute 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6163
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6163
http://fr.allafrica.com/stories/201210181354.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6164
http://fr.allafrica.com/stories/201210190795.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6165
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6165
http://reveil-fm.com/index.php/2012/10/26/2986-en-toute


TRRAACE – E-BULLETIN 164   

© Mediafrica.Net 2012  31/10//2012 

28 

Freddy Mulongo rigole lorsqu'on lui apprend que ses articles sont vendus à la criée par des jeunes 
débrouillards, vendeurs à la sauvette dans certains carrefours de Kinshasa. C'est lui qui a introduit 
et mis en exergue les informations de proximité à sa radio Réveil FM à Kinshasa, fermée en août 
2007 par les autorités congolaises. Freddy Mulongo se dit journaliste citoyen et fouineur de 
l'information alternative. Il est comme une station service où quotidiennement les congolais et 

amis du Congo de partout au monde viennent puiser l'informations dans son site Réveil FM 
International. Après, son premier livre les "Dix Questions", le Congo post Joseph Kabila par la 
diaspora congolaise, préfacé par Djamba Yohé et Nicoletta Fagiolo, ouvrage référencé à la rubrique 
320. sciences politiques à la Bibliothèque Nationale Française (BNF), pour avoir interviewé 16 
acteurs politiques congolais en exil. Freddy Mulongo récidive avec un second livre: "En toute 
liberté", citoyenneté, droits et libertés. Le journaliste-écrivain accrédité à l'hôtel Matignon et à 
l'ONU relate, apostrophe et interpelle sur la situation calamiteuse de la République démocratique 

du Congo. Alors que Floribert Chebeya était de passage à Paris, Freddy Mulongo l'a fait une photo à 
la place Bastille et cette photo qui a fait le tour du monde, représente désormais Chebeya, l'icône 
des droits de l'homme au Congo. Freddy Mulongo est un journaliste engagé, il s'en cache pas. Il 
est attaché au respect des droits de l'homme mais aussi à la liberté d'expression. [...] 
Texte complet et source: Réveil-FM blog, 26 oct. 2012 

 

ALERT FROM :   29/10/2012    [FR] 

RDC: Une radio communautaire fermée pour avoir relayé les nouvelles 
d’un mouvement armé à Beni  

http://www.jed-
afrique.org/fr/index.php?option=com_content&task=view&id=997&Itemid=9&id_alerte=1142  

Journaliste en danger (JED) s’insurge contre la décision prise samedi 27 octobre 2012 par M. 
Bwanakawa Masumbuko, maire de la ville de Beni, portant suspension à durée indéterminée de la 
radio Ngoma FM, station communautaire émettant à Beni, ville située à 300 Km de Goma, chef-lieu 
de la province du Nord-Kivu (Est de la RDC). Ce média est accusé d’avoir diffusé des nouvelles de 
« nature à perturber la paix et à créer la désharmonie du climat politique ».  

Selon les informations parvenues à JED, Radio Ngoma FM a, dans son journal du vendredi 19 
octobre 2012, diffusé une interview du colonel Ntahara Nyoro, porte-parole d’un mouvement armé 
dénommé « Union pour la Réhabilitation de la Démocratie au Congo (URDC) » qui a dénoncé 
l’incapacité du pouvoir en place de sécuriser les frontières de la RDC. La parole a été également 

accordée au colonel Célestin Ngeleka des Forces Armées de la RDC (FARDC) qui a déclaré que 
l’armée régulière est décidée à rétablir la paix à l’Est du pays. 
Contacté par JED, M. Jules Mungwana, Directeur de Ngoma FM, a regretté la fermeture de son 

média en arguant que sa station n’a fait que son travail d’informer la population en croisant les 
différentes sources d’informations. « Nous avons d’abord contacté le colonel Ntahara Nyoro porte-
parole de l’URDC qui nous a dit que la naissance de leur mouvement est une nouvelle option pour 
renverser le pouvoir en place qui est incapable de sécuriser les frontières de notre pays et qui 
n’arrive toujours pas à mettre fin à la crise sociale qui sévit au pays. De la même manière, nous 
avons accordé la parole au colonel Célestin Ngeleka qui nous a dit que l’armée régulière est entrain 

d’affûter les armes pour contrer cette nouvelle rébellion et rétablir définitivement la paix à l’Est de 
notre pays », a-t-il dit. 
JED condamne fermement l’excès de zèle dont fait montre le Maire de Béni qui n’en est pas à son 
premier coup de force contre la presse. 
JED demande surtout à l’instance de régulation des médias, le CSAC, de s’assumer en mettant fin à 
cette interférence d’un homme qui n’a ni qualité, ni compétence dans le travail de la presse. 
Source: Journaliste en Danger (Kinshasa), 29 oct. 2012 

 

ALERT FROM :   30/10/2012    [FR] 

RDC: Nord-Kivu : Le M23 présente des excuses après des menaces 
proférées contre des journalistes 

http://www.jed-afrique.org/fr/ 

Reporters sans frontières (RSF) et Journaliste en danger (JED) ont pris acte des excuses officielles 
présentées par un responsable de la rébellion armée du M23, après des menaces de mort contre 
des journalistes et des actes de harcèlement contre les médias enregistrés dans les zones sous 
contrôle de ce mouvement, dans la province du Nord-Kivu, à l’est de la RDC. 
"Je tiens à dire que si cela est vrai, cela ne relève pas de la politique générale du M23. Cela n’est 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6166
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6166
http://www.jed-afrique.org/fr/index.php?option=com_content&task=view&id=997&Itemid=9&id_alerte=1142
http://www.jed-afrique.org/fr/index.php?option=com_content&task=view&id=997&Itemid=9&id_alerte=1142
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6168
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=6168
http://www.jed-afrique.org/fr/


TRRAACE – E-BULLETIN 164   

© Mediafrica.Net 2012  31/10//2012 

29 

pas l’option des responsables du M23. Et si cela est vrai, je tiens, au nom du M23, à présenter mes 
excuses aux journalistes qui ont été l’objet des menaces, et je promets de mener des enquêtes 
pour vérifier ces allégations, et nous allons sanctionner les auteurs", a déclaré Jean-Marie Runiga, 
coordonnateur politique de ce mouvement armé lors d’une conférence de presse, le 20 octobre 
2012 à Bunagana, une localité frontalière avec l’Ouganda et passée depuis plusieurs mois sous 

contrôle de ces mutins des forces armées congolaises. 
Jean-Marie Runiga réagissait ainsi à la lettre conjointe qui lui avait été adressée, le 19 octobre, par 
RSF et JED dans laquelle les deux organisations lui avaient demandé de se désolidariser des propos 
et menaces proférés par certains responsables du M23 contre des journalistes travaillant dans les 
territoires sous contrôle de ce mouvement. Elles lui demandaient également d’user de toutes ses 
prérogatives pour assurer la sécurité physique de Jean-Baptiste Kambale, directeur de la Radio 
Communautaire Ushirika (RACOU) émettant à Rutshuru. 

Jean-Baptiste Kambale a été menacé le mois dernier par certains cadres de ce mouvement armé 
suite à une série de reportages de la chaîne TV5 Monde montrant les exactions contre les 
populations civiles et autres violations des droits de l’homme commises par les troupes du M23. 
Source: Journaliste en Danger (Kinshasa), 30 oct. 2012 

 

 

  



TRRAACE – E-BULLETIN 164   

© Mediafrica.Net 2012  31/10//2012 

30 

Qui sommes-nous ? / Who are we? 
 

TRRAACE and Mediafrica.Net are a joint-venture between the following organisations: 
TRRAACE et Mediafrica.Net sont le fruit de la collaboration des organisations suivantes :   
 

EcoNews Africa 
P.O. Box 10332-00100 
Nairobi, KENYA 
Tel:   254-20-2721076, 2721655, 
2725743 
Fax:  254-20-2725171 
Email: info@econewsafrica.org 
Web : http://www.econewsafrica.org 

Association pour la Promotion des 
Médias (APM-Bénin)  
01 Boîte Postale 3566  

Porto Novo, Rép. du BENIN 
Tél. :+ 229 - 20 21 26 88  
                et 20 21 29 32  

Courriel : apmbenin@gmail.com 
radioecoleapm@gmail.com 

Web : http:// www.radioecole.org 

Centre des Médias Communautaires 
Africains (CEMECA) 

BP 210 Dédougou, BURKINA FASO  
Tél.: (00226) 20 52 10 22 
Fax : (00226) 20 52 10 22 

Mobile :(00226) 70 25 36 39  
Courriel : cemeca@mediafrica.net  

Web : http://www.cemecabf.org  

Contact 
Send your news / Transmettez vos nouvelles : editor@mediafrica.net 

 

 
 

 

 
 

Abonnement / Subscribe : 

http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  

Unsubscribe / Désabonnement : 
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  

 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 

 
 
 
 

 
 
 

 
 

 
est le partenaire de Mediafrica.Net 

mailto:info@econewsafrica.org
http://www.econewsafrica.org/
mailto:pmbenin@gmail.com
mailto:radioecoleapm@gmail.com
mailto:cemeca@mediafrica.net
http://www.cemecabf.org/
mailto:editor@mediafrica.net
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp

